CGI plockar tillbaka från Accenture

Tobias Östensson kliver in hos konsultjätten CGI, där han får titeln client engagement manager i affärsområdet GTO, som innefattar CGI:s infrastrukturtjänster. Han kommer närmast från Accenture, där han varit i åtta år. Innan dess har han dock varit på både WM-data och Logica i ungefär lika lång tid, så det är knappast en obekant miljö för honom, och troligen kommer han att återförenas med många av sina tidigare kollegor.

– Det känns hur kul som helst att komma tillbaka till ett helt nytt, men ändå välbekant, CGI och att få förtroendet att få uppdraget att förstärka ett redan starkt erbjudande kring outsourcing och konsulttjänster inom it-infrastruktur, säger Tobias Östensson och fortsätter:

– Det finns väl knappt någon som arbetar med it på ett eller annat sätt som inte tycker att utvecklingen går enormt snabbt. Men det som är så spännande inom just vårt område är att innovationerna sker minst lika mycket inom affärsmodeller och sätt att förpacka och leverera tjänsterna, som det sker inom teknikutvecklingen.

Han ska få Orango att växa

Daniel Vesterberg, som tidigare varit affärsområdeschef på affärssystemkonsulten Orango, axlar nu rollen som operativ chef, från vilken han ska driva strategi- och tillväxtfrågor. Han kliver in i sin nya roll den 1 september, och då tar Nate Hannibal över rollen som ny affärsområdeschef för NAV.

Daniel Vesterberg
Daniel Vesterberg.

– Det känns positivt att just Daniel med sin bakgrund och erfarenhet i bolaget har accepterat att gå in och ta ansvar för detta område. Daniel kommer bygga upp en roll som är avgörande för vår fortsatta tillväxt men som även stärker oss direkt i verksamheten, säger vd Ronny Roos.

– Jag blev väldigt stolt när jag fick frågan om jag ville ta rollen och när Ronny beskrev tjänsten tackade jag ja direkt. Det är tydligt att detta är nästa steg för Orango och det känns jättekul, men också väldigt utmanande, att få vara med och bygga vidare på Orango i en ny roll, säger Daniel Vesterberg.

GWS tar in global säljchef

Lundabaserade GWS Production, som ligger bakom resehanteringsplattformen Safeture, anställt Robert Rosenberg som global försäljningschef. Han har tidigare haft olika vd-uppdrag i Europa och Sydostasien, och sedan 2016 har han arbetat på kunskapsteknikföretaget Dugga som global operativ chef.

– Jag har sedan 1996 haft förmånen att arbeta med morgondagens teknik och se vilka fantastiska möjligheter som ett teknikskifte kan skapa. Därför är jag stolt över att ännu en gång vara en del i en sådan förändring. Genom GWS:s spjutspetsteknik påverkar vi hur organisationer och företag över hela världen i framtiden tar ansvar för sina anställda, säger Robert Rosenberg.

Med Safeture kan organisationer lokalisera sina medarbetare när något allvarligt inträffat och ge dem tillförlitlig och relevant information, som sammanställs av GWS analytiker. Därmed får personal på plats snabb hjälp.

Robert Rosenberg
Robert Rosenberg.

– Det är mycket glädjande att vi har kunnat rekrytera Robert som har lång och gedigen internationell säljchefserfarenhet med mycket bra historiska resultat inom nyförsäljning. Robert kommer att kunna lyfta bolagets försäljning till nästa nivå och öka bolagets tillväxttakt, säger Andreas Rodman, vd på GWS Production.

Visma Enterprise rustar med ny roll

Patric Mure är sedan den 9 augusti kommersiell chef på Visma Enterprise. Han kommer närmast från en roll som försäljningschef på Unit4, och hans nya Vismaroll innebär att han får ett övergripande ansvar för försäljning och marknadsföring, och rapporterar direkt till vd Sofia Gerstenfeld.

Patric Mure
Patric Mure.

– Visma är ett starkt växande bolag med en spännande produktportfölj. Det finns ett stort utrymme att öka den organiska tillväxten och i min nya roll får jag ett brett ansvar och möjlighet att bidra till utvecklingen, inte minst genom att fokusera på rätt sak och stärka samarbetet mellan marknad och sälj, säger Patric Mure.

Telia byter hr-chef

Maria Rönnberg är ny hr-chef på Telia Sverige. Hon kommer närmast från tjänsten som chef för koncernenheten Strategy & Development inom People & Brand på Telia Company, och ersätter Jannike Grüner som nu istället blir chef för hr, kundtjänst- och butiksorganisationen inom Telia Danmark. Maria Rönnberg kommer ingår i den svenska ledningsgruppen och tillträder den 1 september.

– Hr har en mycket viktig roll på den spännande och krävande förändringsresa som vi befinner oss mitt i, där ledarskap, kultur och engagemanget hos våra medarbetare i Telia Sverige är avgörande för att lyckas. Det känns mycket bra att Maria som har en bred erfarenhet inom hr och som har varit med från början i uppbyggnaden av vår globala hr-agenda kan fortsätta driva dessa viktiga frågor i Sverigeorganisationen, när nu Jannike Grüner tar nästa steg i bolaget, säger Cecilia Lundin, chef för People and Brand på Telia Company.

– Telia Sverige är den största och viktigaste marknaden inom Telia Company och vi har många spännande utmaningar. En stark organisation och kultur skapar en enorm kraft som jag ser fram emot att få fortsätta utveckla och bygga tillsammans med mitt team och alla medarbetare i Sverige, säger Maria Rönnberg.