Hewlett Packard Enterprise, till vardags mer känt som HPE, har vässat sitt partnerprogram, Partner Ready, för att underlätta säljprocessen och öka lönsamheten för sina samarbetspartner. Detta är en tjänst för bolagets kunder där de får hjälp med att växa, öka lönsamheten och driva innovation, skriver IDG News.

Från och med november genomförs en rad förändringar. Ett nytt belöningssystem införs. Partner som investerar i marknader med hög tillväxt premieras, likaså de som går mot marknader med sammanhållen infrastruktur, lagring samt mjukvara och förbrukningstjänster. Säljare belönas om de säljer in lösningar och produkter som ingår i HPE:s portfölj av kärnverksamhet, till exempel Synergy, Simplivity och Nimble Storage. Utöver de här förändringarna görs hela programmet mer enhetligt och ska fungera likadant världen över.

Läs också: Robotsvanar ska kontrollera vattnet i Singapore

Paul Hunter, HPE.
Paul Hunter, HPE.

– Partner kommer att tjäna mer genom ett ökat fokus på de delar av marknaden som har hög tillväxt. Samtidigt får de tillgång till bättre verktyg för att effektivt sälja lösningar i framtiden genom nya utbildningsprogram, säger Paul Hunter, globalt partneransvarig på HPE.

Belöningssystemet kommer, enligt Paul Hunter, att bygga på olika avdrag och rabatter samt att partner snabbare kan klättra i medlemsnivåerna. Nytt är också att systemet gäller från första affären. Man måste alltså inte först nå en viss nivå för att ta del av kakan, utan vissa fördelar gäller från dag ett.

Tanken med de här förändringarna är att förenkla hela processen, hela säljkedjan, och göra den mer transparent. Den nya strukturen gör att programmet nu innehåller fyra globala avdragsmodeller istället för 14.