Under många har tätduon på smartphone-marknaden bestått av ärkerivalerna Samsung och Apple. Men kinesiska leverantören Huawei har krupit närmare och senaste månaderna har det också spekulerats i att de går om Apple nu.

Nu kommer också en undersökning från analysföretaget Gartner som bekräftar detta.

Läs mer: Trögt för smartphones i Europa – men två leverantörer övertygar

Under andra kvartalet i år ökade Huawei försäljningen med 38,6 procent jämfört med motsvarande period förra året och uppnådde därmed en marknadsandel på 13,3 procent. Totalt sålde den kinesiska leverantören 49,8 miljoner smartphones.

Apple å sin sida stod för en marginell ökning (0,9 procent under perioden) till 44,7 miljoner – och landade på en marknadsandel på 11,9 procent.

Därefter följer två andra kinesiska leverantörer Xiaomi med 8,8 procents andel och Oppo med 7,6 procent.

– Huawei har fortsatt komma med nya innovativa funktioner till sina smartphones och de har utökat sin portfölj till att täcka breda konsumentsegment, säger Anshul Gupta, analytiker på Gartner.

– Deras investeringar i kanalen, varumärket och etableringen av Honor-enheterna har också drivit försäljningen.

Läs också: Kinesiska Huawei stoppas från att bygga 5g-nät i Australien av säkerhetsskäl

Samsung behåller dock förstaplatsen, trots att de tappade 12,7 procent av försäljningen. Den sydkoreanska leverantören har dock fortsatt drygt 19 procent av marknaden.

– Samsung har fått möta både minskande global efterfrågan och en hela tiden ökande konkurrens från de kinesiska tillverkarna, säger Anshul Gupta. Minskad efterfrågan på deras flaggskeppsmobiler påverkar också lönsamheten, men nu förväntar de sig att Note 9 innebär att de får tillbaka tillväxten.

Totalt sett ökade den globala försäljningen av smartphones med två procent under kvartalet och landade på 374 miljoner enheter.