Begreppet ”pc-döden” har vid flera tillfällen varit på tapeten i branschen. För ett par år sedan minskade försäljningen drastiskt och olyckskorparna kraxade. Och frågan om inte en helt egen nivå av tilltänkt pc-död uppnåddes när den från SAP rekryterade vd:n Leo Apotheker som en av sina första åtgärder hos HP basunerade ut att pc-divisionen skulle krängas av.

Så blev det dock inte – varken försäljning av HP:s pc-division eller pc-död. Tvärtom mår pc-marknaden bättre än någonsin just nu.

För även om återförsäljare och systemintegratörer helst vill prata paketeringar och tjänsteförsäljning och moln, så är det fortfarande pc:n som är branschens motor.

– Att pc-försäljningen ökar och att samtidigt outsourcing av pc inte växer mer än 3,5 procent de närmaste fem åren är kanske ett tecken på att operativsystemen har visat sig klara av enkel integration med nätverk och kommunikation, men framför allt troligen beroende på att fokus ligger på digital transformation, säger Martin Sundblad, analyschef på IDC och konstaterar vidare:

– Nätverk och system behöver moderniseras, trycket kring säkerhet och effektivitet har ökat, och därmed blir företagens pc något som kontinuerligt byts och moderniseras, mer by default än som ett led i en transformation.

Diagram
Pc-marknaden mår bättre än någonsin, visar IDC:s siffror.

Och frågar man återförsäljarledet, där IDC:s siffror för den svenska b2b-marknaden vittnar om att 2018 blir ett kanonår, så finns det ett antal förklaringar till att det går så bra, och att det även förväntas göra det de kommande åren.

– Tittar du bakåt har det varit många som har bytt i samband med Windows 10, och det har även gjort att många byter ut hela sin plattform, säger Johnas Hartman, marknadschef på B2B IT-Partner.

Han hittar också en annan förklaring till att pc-marknaden skiljer sig markant mot vad den gjorde för några år sedan, då begreppet bring your own device var surrordet nummer ett.

– Pratet om bring your own device hör man aldrig numera. Då handlade det om att skulle ha plattor, men nu har det istället kommit bättre maskiner som passar användarna bättre. Tillverkarna har kommit med nya enheter de senaste åren och då är man ofta nöjd med det man får. Man köper kanske på ett annorlunda sätt idag, om det är pc som tjänst eller annat, men vi ser att vi fortfarande har väldigt mycket affärer inom klienter.

Läs också: Datacenterboomen mot maxnivå – snart ritas servermarknaden om

En starkt bidragande orsak är så klart också att skolvärlden investerar i datorer som aldrig förr.

– Vi växer framför allt mycket inom skolan, och det har delvis att göra med regeringens beslut att alla elever ska ha en egen dator. Det får en tydlig genomslagskraft nu, säger Mats Löwnander, chef för Ateas hårdvaruförsäljning.

Och den förklaringen är även David Pohanka, ansvarig för affärsområdet Workplace på Advania, inne på.

– Skolsegmentet har precis börjat sin resa med ett-till-ett-projektet. Det finns en oerhört stor del av den marknaden kvar att jobba med, och dessutom ska enheter bytas ut framöver. Där ser vi en jätteökning, säger han.

Läs också: Hård lärarkritik mot Stockholms nya skolportal

Och att pc-döden numera är död blir tydligt även om man blickar framåt.

– Vi ser en jätteökning hos oss på pc överlag, inte minst på lättare, bärbara enheter. Och det är inga dåligt specade enheter heller, utan de ligger ofta inom high-end-segmentet, så tillverkarna är också glada. Det kommer att hålla i sig, vi ser ingen avmattning överhuvudtaget, säger David Pohanka.