Judson Althoff, global kommersiell chef på Microsoft, säger i en telefonkonferens med investerare att det känns ”mycket, mycket bra” med Microsofts framsteg vad gäller marknadsandelar i det publika molnet. Det skriver nyhetssajten The Register.

Läs mer: Efter att ha nått den magiska gränsen – vad kan stoppa framrusande Amazon?

Enligt en rapport från analysföretaget Gartner så hade AWS under 2017 hela 52 procent av den totala marknaden för infrastruktur som tjänst. Microsoft är näst störst med 13 procent av marknaden. Dock vinner Microsoft marknadsandelar, enligt den här undersökningen medan AWS tappar något.

Microsofts strategi gentemot AWS är att framhålla att de inte kommer att börja konkurrera med sina egna molnkunder genom att sätta upp nya affärsenheter, enligt Althoff. Det här är en tydlig passning till Amazon som växer kraftigt inom olika områden – livsmedel, apoteksverksamhet och streamingtjänster, för att ta några exempel.

– Utan att låta för konkurrerande, så attackerar Amazon helt enkelt en hel del branscher nu, och de är ganska modiga och öppna med det. Jag tror att företagskunder kommer till oss och säger att de inte är intresserade av att gå upp i molnet med någon som vill ta deras affärer.

Läs mer: Microsoft och Walmart går samman – i kampen mot Amazon

Microsoft har tidigare, precis som Google, försökt locka över stora detaljhandelskedjor från Amazon med just det här argumentet, att de inte konkurrerar inom det gebitet.

ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018