Vi har tidigare skrivit om olika sätt som handeln jobbar med att bli allt mer digital, och därmed slopa olika typer av pappershantering. Bland annat har Elgiganten valt att helt slopa kontanter i vissa av sina butiker, och nu börjar de stora livsmedelskedjorna se över sin hantering av kvitton.

Hemelektronikkedjorna vill gärna ligga långt fram i utvecklingen, men i en specifik del av deras verksamhet är pappershanteringen seglivad, och lär så vara en bra bit framöver. För trots att allt mer marknadsföring sker på nätet och i sociala medier så verkar den gamla hederliga direktreklamen i pappersformat som fyller folks brevlådor i princip vara oumbärlig för elektronikhandeln.

Läs också: Efter att ha nått den magiska gränsen – vad kan stoppa framrusande Amazon?

Hos Elgiganten, som brukar tampas med Ica och Coop om titeln som landets största reklamköpare alla kategorier, är direktreklamen en väldigt viktig del av marknadsföringen. Någon siffra på hur stor andel som utgörs av direktreklam vill kedjan inte lämna ut, och inte heller exakt hur det har ändrats över tid, men marknadschef Johan Järnliden uppger att det digitala blir allt mer intressant och får allt större plats.

– Det vi ser är att effekten av våra dr-utskick minskar till fördel för digital marknadsföring. Det är en utveckling som följer den digitala utvecklingen och kundernas beteende i stort, säger han, och har svårt att ge ett svar på hur länge pappersutskicken kommer leva vidare.

– I grund och botten handlar det om att få bästa möjliga effekt av varje spenderad krona. Därför utvärderar vi också alla marknadsföringsinsatser och planerar kanalval och marknadsföringsinsatser efter det.

Och inte heller Media Markt verkar ha några planer på att överge pappersutskicken.

– Direktmarknadsföring är en del i vår marknadsmix som består av ett antal olika kanaler, och där fungerar direktmarknadsföringen bra när det gäller att nå ut brett till många hushåll, eller till hushåll på en viss ort, säger kommunikationschef Jenny Pedersen.

Ni, och era kollegor, brukar hävda att det är väldigt effektivt, är det så?
– Vi kan se att det finns en viss korrelation mellan utskick av direktmarknadsföring och försäljning.

Borde det inte gå att vara lika effektiv digitalt?
– Redan idag satsar vi hårt på digital marknadsföring, vår kundklubb Mediamarkt Club är ett bra och viktigt verktyg när vi riktar erbjudande digitalt via e-post till våra kunder. Vi har en bra tillväxt i vår kundklubb och ambitionen är att bli ännu mer digitala. Direktmarknadsföringen ger oss möjligheten att nå ut brett och till potentiella kunder som inte redan är befintliga kunder och medlemmar i vår kundklubb.

Läs också: Coop och Ica vill också slopa papperskvitton – men vad krävs för att nå dit?

Men direktreklamsvurmen är inte lika stor hos alla kedjor. Längre. Hos Netonnet, som har sin grund i e-handeln, satsar man av naturliga skäl inte alls lika mycket på den formen av marknadsföring. Det gjorde man däremot tidigare, i alla fall inom den del som gick under namnet Siba. Men numera är det alltså Netonnetmodellen som gäller.

– Netonnet har alltid varit väldigt sparsamma med att trycka och distribuera ut traditionell direktreklam. För Netonnet har det aldrig varit viktigt. Mediemixen sätts utifrån en rad kriterier och utgörs till största del av digital media, vilket vi anser ger bäst effekt för oss, säger Nora Ay, kommunikationschef på Netonnet och utvecklar:

– Olika människor konsumerar reklam på olika sätt och det är således olika målgrupper som nås via olika kanaler. Det är viktigt att vi har en mediemix som speglar den målgrupp vi vill nå.