Microsofts försök att bli en spelare av rang inom smartphones har varit extremt kostsamma och mycket misslyckade. Nu nästan på dagen fem år efter det monumentala felköpet av Nokias mobilverksamhet kan det vara läge att se tillbaka innan vi ser framåt.

I september 2013 köpte alltså Microsoft upp Nokias mobilverksamhet för drygt sju miljarder dollar, då motsvarande ungefär 47 miljarder kronor. Det här skedde efter att de misslyckats med sin egen ambitiösa Windows Phone-linje.

När de köpte Nokia hade Microsoft en målsättning om en marknadsandel inom smartphones på 15 procent.

– Faktum är att Lumia-telefonerna var väldigt framgångsrika i ett antal länder och de hade mer än 20 procents marknadsandel i företagssegmentet på åtminstone fem stora europeiska marknader, säger Leif-Olof Wallin, telekomanalytiker på Gartner.

Läs mer: Microsoft slår in nya spikar i Windows Phone-kistan

– Problemet var att de misslyckades med att få med de amerikanska operatörerna på tåget så marknadsandelen i USA var väldig låg, bara ensiffriga procenttal, och det ledde till de första stora neddragningarna i personal.

Därefter rasade den här satsningen mer eller mindre samman. Microsoft sålde fabrikerna, tog hem all forskning och utveckling till USA och 2015 fick återstående personal gå, och de skrev av hela affären. I början av 2017 var Windows Phones globala marknadsandel nere på 0,1 procent.

– Den sista spiken i kistan var egentligen när de la ner utvecklingen av telefonversionen av Windows 10, och då hade redan många tredjepartstillverkare slutat stödja Microsoft på telefonen, säger Leif-Olof Wallin.

Frågan är vad som sker nu. Ska Microsoft ge upp den här marknaden efter alla år av misslyckanden och hålla sig till alla andra områden där det gått bättre: Programsviterna, molnet, affärssystemen, till och med pc under Surface-varumärket? Man ska aldrig säga aldrig. Senaste året har det florerat rykten och uppgifter om en ny enhet som kan vara på gång, i det här skedet kallad Andromeda, som ska vara en surfplatta med vissa telefonfunktioner (formmässigt ska det handla om en vikbar enhet, hopvikt en telefon och utvikt en surfplatta).

Här är dock frågetecknen så många fortfarande att det är svårt att beskriva det här som att Microsoft ligger i startgroparna för någon slags comeback (eller snarare revansch) inom smartphone.

Det är inte ens säkert att de fullföljer det här arbetet och om de skulle göra det är det inte troligt att de positionerar enheten som en smartphone, efter alla misslyckanden, skriver vår amerikanska systersajt Computerworld.

De telefonfunktioner det talas om kan vara baserade på mjukvara som Skype snarare än inbyggd hårdvara och alltså inte vara någon central del i produkten. Men det återstår att se.

Frågar man analytikerna så är det väl tveksamt om Microsoft kommer att göra nya försök.

– De borde inte göra det, säger Roberta Cozza, analytiker på Gartner som följt smartphone-marknaden i världen under många år. Det skulle vara en extrem utmaning att konkurrera. I dag kan vi ju se hur pressade etablerade spelare som Apple och Samsung är för att uppgradera sina användarbaser och skapa innovation.

– Det är bättre att de fortsätter förbättra Microsoft-upplevelsen över alla smartphones. I dag är smartphones ett viktigt arbetsredskap och ett produktivitetsredskap, så det finns mycket potential för Microsoft inom smartphones utan att de behöver ha sin egen hårdvara.

Läs mer: Bekräftat: Nu har Apple tappat rollen som främsta Samsung-utmanare

Leif-Olof Wallin säger:

– Teoretiskt kan man väl tänka sig en framtida smartphone från Microsoft som kör Windows, men vi bedömer det inte som troligt. Partners som HP har tagit fram någon enstaka enhet men inte haft någon direkt framgång då enheterna blir ganska stora och behöver stort batteri då x86-cpu:erna är mer krävande än de Arm-processorer man använde tidigare. Traditionellt tar Microsoft bara fram egna produkter när deras partners inte lyckas.

Skulle Microsoft trots allt gå för det ännu en gång så saknas ju inte resurser, åtminstone inte ekonomiskt. Frågan är väl snarast om inte de behövs på annat håll. It-jätten saknar knappast konkurrens inom det publika molnet (AWS), företagskommunikation (Slack) eller produktivitetsprogram (G Suite) heller – det är dessutom områden där de är med i matchen.