Dustins hunger kostar

Dustin gjorde nyligen sitt största förvärv någonsin i form av nederländska Vincere Groep, men verkar inte vara särskilt mätta trots det. Nu ska bolaget genomföra en företrädesemission om 700 miljoner kronor för att fortsätta leva ut sina ”förvärvsambitioner på befintliga marknader”.

Enligt Dustin så stödjer bolagets största aktieägare Axel Johnson AB, med cirka 24,7 procent, emissionsbeslutet och kommer att rösta för det på den kommande extra bolagsstämman som ska hållas den 10 oktober.

– Vår tydliga ambition är att fortsätta med Dustins framgångsrika tillväxtstrategi i Norden och Nederländerna. Vi ser en ökad transaktionsaktivitet och fortsatta möjligheter att genomföra vår förvärvsstrategi genom att addera företag fokuserade på mer avancerade tjänster och lösningar. För att kunna tillvarata dessa möjligheter fullt ut genomför vi nu en företrädesemission riktad till våra befintliga aktieägare, säger Thomas Ekman, vd och koncernchef för Dustin.

Läs också: Tröttnade på luddigheten – skrev kokbok om digitalisering

Sedan börsnoteringen i februari 2015 har Dustin genomfört tolv förvärv. Vad de 700 miljonerna ska användas till specificeras inte mer än att man: ”fokuserar primärt på bolag med ett stort inslag av avancerade produkter, tjänster och återkommande intäkter. Dustin utvärderar löpande en stor mängd potentiella tilläggsförvärv som kan komplettera Bolagets nuvarande produktportfölj och vidare stärka positionen som den ledande it-partnern online på befintliga marknader”.

Nasdaq vill köpa Cinnober för 1,7 miljarder

Nasdaq har lagt ett bud på Cinnober, ett bolag som leverar mjukvara till börser och andra finansiella transaktioner. Budet är på 75 kronor per aktie, vilket innebär att Cinnober värderas till drygt 1,7 miljarder kronor. Styrelsen rekommenderar att budet accepteras och styrelseordföranden Nils-Robert Persson och grundaren Peter Lenti, som tillsammans kontrollerar 18,3 procent av aktierna, har meddelat att de kommer att acceptera budet.
.
– Med Nasdaq som ny ägare kan bolaget dra nytta av ett välrenommerat namn med en stark finansiell ställning vilket på ett kort och medellångt perspektiv kommer kunna accelerera bolagets strategi att fokusera på nuvarande affärsområden och att återvända till lönsamhet, konstaterar styrelsen.

– Detta förvärv kommer att förstärka vår förmåga att tjäna aktörerna på kapitalmarknaden över hela världen och kommer att accelerera vår förmåga att expandera in i nya tillväxtsegment, säger Adena Friedman, koncernchef och vd för Nasdaq.

Addnode köper brittisk cad

Addnode växer vidare. den här veckan har man köpt Manchesterbaserade Cadassist, med 23 anställda, och en nettoomsättning på cirka 110 miljoner kronor. Förvärvet uppges ligga i linje med Addnode Groups strategi att vara en internationell marknadsledande leverantör av programvaroror och tjänster för design- och ingenjörsverksamheter.

Cadassist är en partner till Autodesk och leverantör av programvara, utbildning och konsulttjänster till arkitekter, ingenjörsverksamheter och byggindustrin, och man levererar även tjänster inom PLM till tillverkningsindustrin.

– Cadassist, ett framgångsrikt företag med kvalificerade medarbetare, kommer att hjälpa oss att ytterligare utöka vår marknad och tillsammans kan vi bättre betjäna våra kunder med mer kompetens, kapacitet och en bredare produktportfölj, säger Jens Kollserud, vd på Addnodebolaget Symetri.

– Förvärvet av Cadassist matchar mycket bra Addnode Groups strategi att växa genom att förvärva högkvalificerade partners till Autodesk och överföra vår produktportfölj, kunskap och kapacitet till dem, säger Rolf Kjærnsli, divisionschef för Addnode Group Design Management, som är den division där bolaget kommer att införlivas.

Dreams köper A3J

Svenska fintechbolaget Dreams, som lanserade sin sparapp i Sverige 2016, köper teknikkonsultbolaget A3J. Förvärvet innebär bland annat att Dreams förstärker sitt befintliga utvecklarteam med tio personer, vilket kommer att möjliggöra ökad utvecklingstakt och innovationskraft.

– Vi växer både i Sverige och Norge och behöver förstärka vårt befintliga utvecklingsteam. A3J håller en väldigt hög nivå med värdefull erfarenhet inom finansiell teknik och vi har sedan några år tillbaka samarbetat med dem i flera projekt. Därför är vi väl bekanta med varandra och delar både värderingar och syn på teknikutveckling. Det är riktigt kul att nu välkomna dem till Dreams-familjen, säger Henrik Rosvall, vd på Dreams..

– Det här är verkligen superspännande. Vi tror väldigt mycket på vad Dreams gör och erbjuder sina kunder. Dessutom blir vi en del av den ytterst kompetenta och sympatiska grupp människor som Dreams faktiskt är, säger Joel Bonander, en av A3J:s grundare, som framöver kommer att ingå i Dreams ledningsgrupp som cio.

Kopplar upp korvkiosken

Nordic Fast Food, som äger kedjan Sibylla med 165 etableringar i landet, har tagit in IP-Only som leverantör av nätverkslösningar.

– Samarbetet med IP-Only är ett sätt för oss att ytterligare förfina den digitala resa vi påbörjat. Precis som våra gäster blir även vi alltmer digitala och i den utvecklingen krävs nät som både klarar ökad kapacitet och stabilitet då vi befinner oss i en expansionsfas av nya snabbservicerestauranger. Samarbetet med IP-Only är ett sätt för oss att ytterligare förfina den digitala resa vi påbörjat, säger Joakim Carlsson, vd på Nordic Fast Food.

Läs också: Efter vågen av fusioner – nu vädrar mindre återförsäljare morgonluft

Avtalet, som löper över fyra år med ett affärsvärde på sjusiffrigt belopp, innehåller bland annat central ip vpn-tjänst, internet, brandvägg, kortinlösen och fjärranslutning samt ett extra vlan.

– Det är naturligtvis glädjande att en så stor aktör som Nordic Fast Food, med ett välkänt och aktat varumärke som Sibylla, valt oss som partner när morgondagens digitala infrastruktur planeras och implementeras. Detta är ytterligare ett bevis på att vi kan leverera de största lösningarna, till de största kunderna, med de hårdaste kvalitetskraven, säger Regina Donato Dahlström, affärsområdeschef för IP-Only Enterprise.

Nu öppnar Media Markt nytt igen…

Vi har tidigare skrivit om att Media Markt efter alla turer är på väg att öppna sin första nya svenska butik på flera år. Och nu är det även klart med datum. De 27 september slås dörrarna upp i Täby Centrum, i den lokal som tidigare huserat Cubus. Ett 25-tal nya medarbetare har rekryterats, och det finns en uttalad satsning på att koppla butiken till e-handeln genom att utrusta säljarna med plattor.

– Jag är väldigt förväntansfull inför öppningen och att välkomna kunderna till vårt nya varuhus. Vi kommer att fokusera på kundservice, olika tilläggstjänster och naturligtvis vårt breda sortiment. Surfplattorna kommer att fungera som ett viktigt verktyg när vi guidar kunderna genom hela sortimentet, både det som finns på plats i varuhus och online. Det ligger helt i linje med vår omnikanalstrategi, säger Fredric Söderberg, varuhuschef på Media Markt Täby Centrum.

… och Elgiganten bygger också nytt

Ulricehamn blir nästa anhalt för Elgiganten. I förra veckan öppnade kedjan sin senaste butik, i Ubbarp.

– Den fysiska närheten till kunderna är oerhört viktig för oss. Med ett varuhus i Ubbarp blir vi mer lättillgängliga för Ulricehamnsborna och kan öka servicegraden ytterligare. De produkter vi erbjuder blir allt mer komplexa och ska i allt större grad kopplas samman med andra produkter i utvecklingen mot det smarta hemmet. Samtidigt har människor svårt att få ihop livspusslet och vill kunna prioritera vad de spenderar sin värdefulla tid på. Här har vi en jätteviktig roll att fylla, både i egenskap av expert som kan guida kunderna till rätt val av produkt, men också genom att erbjuda tjänster som installationer i hemmet och annat som många kunder inte vill lägga tid på. Allt sammantaget så fyller de fysiska varuhusen med bra service och kompetent personal en allt viktigare funktion, säger vd Niclas Eriksson.

Tacton till Tokyo

Svenska mjukvarubolaget Tacton, som jobbar med CPQ-lösningar för tillverkningsindustrin, etablerar sig nu i Japan. Det nya kontoret i Tokyo öppnar under september, och markerar enligt bolaget en ny fas och ett fördjupat engagemang mot den asiatiska marknaden. Och man konstaterar också att det underlättar möjligheten att stötta japanska kunder i den digitala omvandlingen och utvecklingen mot Industri 4.0.

Tacton har flera partner i Japan och cirka 30 tillverkningskunder som exempelvis Toshiba Mitsubishi-Electric Industrial Systems Corporation och Ryobi MHI Graphic Technology. Bland bolagets partner finns bland andra Toshiba Digital Solution, NTT och Mitsubishi Research Institute. Sedan tidigare har Tacton kontor i Sverige, Tyskland, USA och Polen.

– Vi ser fram emot att upprätta ett närmare samarbete med våra japanska partner. Japan är ett av världens mest framgångsrika industriländer och som har uppfunnit begreppet Kaizen. Nästa steg är smart manufacturing där Tacton är idealiskt positionerat för att möta efterfrågan med olika lösningar inom Industry 4.0, säger Tactons vd Frederic Laziou.

– Traditionellt har japanska tillverkare har varit fokuserade på engineer-to-order. Med Tacton kan tillverkande företag påskynda digitaliseringen och automationen av både design- och orderprocessen samtidigt som de kan öka hastigheten och minska kostnaderna, säger Haruko Kato, som är regional channel manager Japan på Tacton.