Uppkopplade bilar. Självkörande bilar. Elbilar. Infotainmentsystem. Säkerhetssystem. Utvecklingen på fordonsmarknaden är naturligtvis högintressant för teknikleverantörer. Och nu börjar det också komma fram allt fler mindre svenska teknikbolag som visar framfötterna på det här området.

Under gårdagen besökte flera av dem analysföretaget Redeyes konferens på just temat ”autotech”.

– Inom elektronikbranschen överhuvudtaget är det just fordonselektronik som växer absolut snabbast, säger Redeyes teknikanalytiker Viktor Westman. Det är en strategisk medvind då biltillverkarna behöver hjälp med att digitalisera och automatisera.

– Det finns ett kluster av svenska teknikbolag som arbetar inom det här området, och som ligger väldigt långt framme, säger han.

Läs mer: 60 miljoner skäl till att it-jättarna vill in i bilindustrin

Ett skäl som Viktor Westman nämner till varför svenska företag ligger långt framme är att vi har en så stark fordonsindustri. Därför är det kanske heller ingen slump att flera av it-bolag som nischat in sig på fordonsindustrin har sin bas i Göteborg. Det gäller Smart Eye, för att ta ett exempel. Det är ett företag som likt ett annat hajpat svenskt teknikbolag, Tobii, arbetar med ögonstyrning, men med den skillnaden att Smart Eyes teknik är anpassad för bilar.

Tekniken används i utvecklingen av självkörande bilar, för att helt enkelt kontrollera förarens status (för även om bilarna blir självkörande så innebär det inte att föraren kan sitta och sova vid ratten).

Vd:n Martin Krantz berättar att företaget fick sin genombrottsorder 2015 med en av de tyska fordonstillverkarna, hemligt vilken, men att deras teknik nu indesignad i 23 bilmodeller i dag. Så sent som i juli tecknade de avtal med Volvoägaren Geely – något som Smart Eye hoppas ska öppna upp dörrarna för den stora kinesiska marknaden.

Ju fler inslag av självkörande teknik bilarna får, desto större blir behovet av den här tekniken, som en slags förarövervakning.

– Det växer väldigt fort. 2025 kommer i stort sett alla europeiska bilar vara utrustade med den här typen av förarövervakning, säger Martin Krantz.

Det finns en stor fördel med att ha tagit sig in hos fordonstillverkarna. Och det är att cyklerna är väldigt långa, bilar lever som bekant längre än exempelvis smartphones. Så även om det tar betydligt längre tid att ta sig in på marknaden, med alla säkerhetskrav, så är det en väldigt förutsägbar och lönsam marknad när man väl har foten inne.

– Det är dyrt att sälja in sig, men sen kommer belöningen, som Martin Krantz uttrycker det.

Men det är också så att fordonsbranschen som bekant är inne i mycket stora och snabba teknikskiften. Och det gäller inte bara det faktum att bilarna blir mer uppkopplade, får mer självkörande funktioner och smartare underhållningssystem. Det gäller också elbilarnas utveckling, och det som kallas bildelning (ridesharing), som är på väg att slå igenom stort i storstäderna.

Ett annat Göteborgsföretag som var på plats är bilprovningsföretaget Opus Group. De har bildat en teknikdivision som sysslar med att förse verkstäder med ”virtuella mekaniker”, alltså system för att felsöka, reparera och byta ut de moderna bilarnas alla mjukvaror.

– Bilarna blir allt fler och allt mer komplexa. De som ska reparera bilarna har stora problem i dag, eftersom det är komplicerat att byta programvara, säger Magnus Greko affärsutvecklingschef på Opus Group. Det är många små datorer som pratar med varandra, många system, och det här innebär att framför allt de verkstäder som arbetar med flera bilmärken har problem.

Läs mer: Android äter sig in i fordonsvärlden – nytt stort avtal för Google

Det finns fler svenska teknikbolag vars teknik redan finns eller är på väg ut i de allt mer tekniktunga moderna bilarna. Neonode som arbetar med teknik för att göra ytor touchkänsliga, är ett annat exempel. Med hjälp av sensorer kan man till exempel öppna och stänga bildörrar med gester.

Överlag är det många knappar i bilar, och det här Neonode, vill komma in med sin teknik så att förarna i stället ska kunna manövrera med gester.

Veoneer är en avknoppning från det betydligt mer kända säkerhetsföretaget Autoliv, och säljer både hårdvara och mjukvara som ett paket, bland annat bromssystem och bromskontroll. De har idag 23 biltillverkare som kunder.

Så att Sverige ligger långt framme när det gäller it-lösningar och teknik inne i fordon råder det ingen tvekan. Konstigt vore väl annars – med tanke på traditionen av både fordonsindustri och it- och telekom.