Visma Retail och Extenda blir ett

Visma har länge varit ett av branschens mest köphungriga bolag. Nu är det dags för nästa företagsköp, men den här gången är det ett Vismabolag som köps upp. För Visma Retail och Extenda går nu samman och bildar en ännu starkare gemensam mjukvaruleverantör inom retail. Det är det Silicon Valley-baserade riskkapitalbolaget STG Partners som förvärvar de båda bolagen. Affären kommer formellt att stänga den 1 oktober.

– Retaildivisionen har på senare tid expanderat in på nya marknader och vi är övertygade om att ett nytt ägarskap kommer att vara gynnsamt för dem vad gäller fortsatt tillväxt på den europeiska marknaden, säger Vismas vd Øystein Moan.

Extenda är ett privatägt bolag med huvudkontor i Stockholm, som jobbar med point of sale-lösningar.

– Jag är väldigt positiv till sammanslagningen med Visma Retail och det nya ägarskapet. Detta kommer att stärka bolaget och ge rätt förutsättningar att bli en global ledande aktör. Den nya produktportföljen kommer att ge ökade möjligheter och skapa ett starkare värdeerbjudande för våra kunder och anställda, säger Extendas grundare och ordförande Peter Carlman.

Den nuvarande divisionsdirektören på Visma Retail, Peter Fischer, blir vd för det nya bolaget, och Håkan Valberg, nuvarande vd på Extenda, blir operativ chef. Det nya bolagsnamnet blir Extenda Retail.

– Genom att kombinera våra lösningar och bolag stärker vi vår förmåga att öka vår leveranskapacitet, korta ledtider, leverera snabbare till marknaden samt erbjuda bredare och mer omfattande lösningar. Fusionen tillåter oss att fokusera på att utveckla tätare, mer strategiska och långsiktiga samarbeten med våra kunder, säger Peter Fischer.

Och på STG Partners säger man så här om sin nya nordiska retailsatsning:

– Extenda och Visma Retail är båda marknadsledande inom innovation och kompletterar varandra väldigt väl vad gäller styrkor, produkterbjudande och affärskultur. Vi ser en enorm potential i det nya bolagets möjligheter att bli en global marknadsledare. Vi ser fram emot att samarbeta med starka ledare från båda bolagen och bygga strategiska partnerskap med våra kunder där grunden för vår framgång byggs på våra kunders framgångar, säger riskkapitalbolagets vd JT Treadwell.

Läs också: Så bygger Swedbank framtidens bank – ”allt händer i exceptionell fart”

Yubico lierar sig med Okta

Den svenska Silicon Valley-succén Yubico, som levererar hårdvarubaserad autentisering, har nu dragit igång ett partnerskap med amerikanska Okta, som levererar mjukvara för identitetshantering. Konkret innebär det bland annat att företagen erbjuder Yubicos startpaket, Yubikey Starter Pack, till alla Oktakunder som använder Oktas lösning för multifaktorautentisering eller Okta Adaptive MFA.

De båda bolagen konstaterar att det handlar om att skapa ett ytterligare säkerhetslager för de individer, som på grund av sin roll i företaget, är särskilt attraktiva mål för it-angrepp.

– Stark autentisering som förhindrar phishing är viktigt över hela företaget, och särskilt viktigt är det för administratörer som har tillgång till mer resurser än många andra. Genom att förse dessa individer med Yubikeys i kombination med Okta MFA, kan vi förbättra säkerheten för Oktakunder över hela världen ytterligare, säger Stina Ehrensvärd, vd och grundare av Yubico.

– Idag är multifaktorautentisering ingen onödig lyx, utan ett måste. Alla användare är potentiella måltavlor och särskilt utsatta måltavlor på teknikavdelningen, så som it-administratörer har tillgång till en del av den mest känsliga informationen som företaget har. Okta och Yubico ger företag ett större utbud av säkerhetslösningar och ser till att medarbetare får tillgång till just den data de behöver, när de behöver den, säger Frederic Kerrest, operativ chef och medgrundare av Okta om samarbetet.

Ska testa signalsystemet

Tåg

Testbolaget System Verification vann Trafikverkets upphandling för test under det stora ERTMS-projektet. Avtalet gäller en specialiserad testledarroll för verifiering, validering och utrullning inom det gigantiska projektet ERTMS, European Rail Traffic Management System, som är ett EU-gemensamt signalsystem som ska ersätta slitna järnvägar. Det nya signalsystemet införs successivt på det svenska järnvägsnätet och beräknas vara klart år 2035. Avtalet hos Trafikverket är en objektspecifik upphandling på ett år med option på förlängning ytterligare två år.

– Vi vet att vår specialistkompetens inom Quality Assurance är kritisk och kommer att vara det i långt större utsträckning framöver inom det privata näringslivet, men absolut även inom den offentliga sektorn. Det handlar om att lyckas kombinera hög innovationstakt med säkerhet och hållbarhet, och det är vi duktiga på, säger Erik Björhäll, vd på System Verification, som även konstaterar att man är det enda QA-bolaget i Sverige som är både kvalitets- och miljöcertifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001.

– Vi tror att kravet kommer i alltfler upphandlingar även inom it. Du vill veta vad du köper och få oberoende utlåtanden. Vi kan garantera våra kunder strukturerade och genomlysta arbetsprocesser och vi att ständigt arbetar för att minska klimatpåverkan.

Telia tar över på Donken

McDonald’s

Telia tar över driften av McDonald’s fiberbaserade datanät i samtliga drygt 200 restauranger i Sverige. Avtalet löper över 36 månader och omfattar wan, lan och wifi som utgör ryggraden i restaurangkedjans digitala infrastruktur. Telia ansvarar även för drift och underhåll samt löpande utveckling av nätet.

– Vårt mål är att McDonald’s ska ligga i framkant och erbjuda nya tjänster som höjer kundupplevelsen ytterligare och att den digitala infrastruktur som används fungerar felfritt för de 400 000 gäster som dagligen besöker restaurangerna. Vår lösning erbjuder den stabilitet, driftsäkerhet och skala som krävs för det, säger Charlotta Rehman, vice-vd för Telia Sverige och chef för företagsaffären.

– Vi bygger ett ännu bättre McDonald’s, med burgare som tillagas på beställning, digitala beställningskiosker, bordsservering och nu senast, ett nytt lojalitetsprogram i vår app, McPoints. Gemensamt för alla våra satsningar på att utveckla restaurangupplevelsen, är att tekniken som krävs för att göra detta möjligt fungerar som ett självspelande piano. Telias helhetslösning är en av pusselbitarna för att vi ska lyckas, säger Jonas Andersson, it-chef på McDonald’s.

Läs ocksåBåde kontanter och plastkort är på väg bort – så hur ska vi betala?

Mer Symbrio för Proact

Symbrio, som är specialiserat på lösningar för inköps- och fakturahantering, har sedan tidigare Proact som leverantör av infrastruktur för produktionsmiljön där Symbrios webbaserade system har körts genom en privat molntjänst som omfattar serverresurser, lagring och backup. Det nya avtalet innebär att Symbrio går över till Proact Hybrid Cloud, med bibehållen anpassning till Symbrios affärsmodell och nya möjligheter att integrera publika molntjänster. Dessutom flyttar Symbrio sin utvecklingsmiljö, som tidigare hanterats internt, till en ny lösning från Proact. Här ingår en självserviceportal som utvecklingsteamet kan utnyttja för att exempelvis få snabb tillgång till tillfälliga serverresurser.

– Vi har ett långt och gott samarbete med Proact och uppskattar även att deras erbjudande utvecklas i takt med våra behov. Med Proact Hybrid Cloud får vi en modern, kostnadseffektiv infrastrukturlösning och genom att flytta utvecklingsmiljön dit kan vi frigöra tid för vårt mest värdeskapande arbete, säger Jonas Mählkvist, cio på Symbrio.

Lena Eskilsson, Proact
Lena Eskilsson, Proact.

– Symbrio har samma slags utmaningar som en bred kategori av våra kunder. De har unika behov som ställer krav på en anpassad leverans, samtidigt som de vill kunna dra nytta av fördelarna hos en modern molnlösning. Den utmaningen har format vårt erbjudande med Proact Hybrid Cloud, tillsammans med flexibla alternativ för support och kvalificerad rådgivning från våra molnspecialister, säger Lena Eskilsson, vd på Proact Sverige.

CRM-konsulterna roddar Röda korset

För att hantera alla de delar som Svenska Röda korset verkar i så används Microsoft Dynamics CRM. Den upphandling som Röda Korset gjort gav CRM-Konsulterna uppdraget att ta lösningen upp i molnet.

Målet för Röda korset är att ytterligare digitalisera verksamheten, och fokus ligger på ökad insamling, bättre samverkan med frivilliga och ökad transparens kring vad som görs vid akuta kriser och långsiktiga insatser.

– För att framtidssäkra all vår hantering och samordning av företag, privatpersoner, insamling och krissituationer i vårt datasystem så föll valet på CRM-konsulterna då de visat prov på kompetens både inom digitalisering och flytt upp till molnet av komplexa lösningar, säger Daniel Nilsson, it-projektledare och den som ansvarar för crm-arbetet på Svenska Röda korset.

Kathrine Hogseth, CRM-konsulterna
Kathrine Hogseth, CRM-konsulterna.

– Vi ser fram emot att underlätta Svenska Röda korsets arbete och ge verksamhetsnytta så att de kan fokusera på de behövande, alla frivilliga inom organisationen och deras insamlingsarbete på ett mer effektivt och kostnadseffektivt sätt säger Kathrine Hogseth, vd på CRM-konsulterna.

Acando ska vässa MQ:s e-handel

MQ

Klädkedjan MQ har tagit in konsultbolaget Acando och dess dotterbolag Itch för att implementera en ny e-handelslösning. Sömlösa och engagerande kundupplevelser i butik och online, med enklare köp, returer och förbättrad service är målsättningen, och projektet är en viktig grundsten i MQ:s digitala transformation med ambitionen att bidra till en ledande position inom modesegmentet. Den nya e-handelslösningen baseras på EPI Digital Experience Cloud och Inriver, och ger MQ viktiga byggstenar för att kunna förfina kundbemötandet i alla kanaler genom exempelvis skräddarsydda rekommendationer och personlig information.

– Retailbranschen och inte minst modeföretagen möter helt nya krav från sina kunder. Att gå ifrån att vara en ren butiksorganisation till att integrera e-handel i affärsmodellen är avgörande för att förbli relevant. Vi är glada och stolta att få genomföra ett projekt som kräver både spetskompetens inom e-handel och förmågan att skapa de omnikanalsupplevelser som MQ:s kunder efterfrågar, säger Magnus Carlsson, innovationschef på Acando.

– Att ge våra kunder en personlig, inspirerande och samtidigt smidig köpupplevelse är centralt för allt vi gör, och att nu implementera en modern e-handel skapar helt nya förutsättningar att uppnå det. Det är dessutom viktigt att vi skapar en stor flexibilitet för att kunna addera ytterligare tjänster och funktioner löpande, allt för att möta våra kunders behov och önskemål över tid, säger Ingvar Larsson, vd på MQ.

Finland nästa för Epicenter

Patrick Mesterton
Patrick Mesterton, Epicenter.

Epicenter fortsätter sin internationella expansion. I slutet av året slår portarna upp i den finska huvudstaden. Internationellt sett är Helsingfors en klart lysande tech-hub som lockat till sig några av Nordens och världens allra mest innovativa och spännande bolag, och därför konstaterar Epicenter att Helsingfors är ett självklart val.

– Epicenter fortsätter expandera och öppnar nu upp i Helsingfors, vilket innebär en större helhet för alla våra medlemmar. I slutet på året finns vi på fyra nya marknader och kan erbjuda en miljö där medlemskap öppnar upp till fler samarbeten och nya tillväxtmöjligheter. Vi tror stenhårt på Helsingfors och är väldigt glada över att Epicenter kommer att vara en del av de finska framgångarna för start-ups och scale-ups, säger Patrick Mesterton, vd och grundare, Epicenter.