Totalt växte premiumsegmentet inom smartphones med sju procent. Detta samtidigt som den totala marknaden trampar vatten, eller till och med minskade något (-1 procent) under andra kvartalet. Därmed står de här lite dyrare mobilerna för en femtedel av hela den globala smartphone-marknaden.

Läs mer: Fem år efter Nokiafiaskot – dags för Microsoft att glömma smartphones nu?

Detta enligt analysföretaget Counterpoint Research. Kinesiska leverantörer som Oppo, Vivo, Huawei, Oneplus och Xiaomi har alla ökat leveranserna, vilket är den viktigaste förklaringen till segmentets ökning.

De kinesiska smartphonetillverkarna satsar på flaggskeppsmobiler när de försöker expandera till mogna marknader i Västeuropa och USA.

Störst leverantör i det här segmentet är dock varken kinesisk eller sydkoreansk, utan det är Apple med 43 procents marknadsandel, före Samsung med 24 procent, Oppo med 10 procent och Huawei med 9 procent.

Vad är då en premiumtelefon kanske någon frågar sig? Counterpoint utgår från priset och delar upp premiumtelefonerna i tre kategorier. I den lägsta klassen spelar smartphones i prisintervallet 400-600 dollar (ungefär 3500-5300 kronor), och här dominerar kinesiska Oppo med en marknadsandel på 22 procent.

I kategorin 600-800 dollar dominerar Apple och Samsung (med 44 respektive 41 procents marknadsandel).

Läs mer: Bekräftat: Nu har Apple tappat rollen som främsta Samsung-utmanare

I kategorin 800 dollar (ungefär 7000 kronor) och däröver har Apple total kontroll, med 88 procents marknadsandel under perioden.

Om vi ser framåt så förväntar sig Counterpoint att konkurrensen inom premiumsegmentet ökar framöver, och framför allt väntas kinesiska leverantörerna satsa ännu mer på segmentet, både för att öka försäljningen och vinsten.