Slack meddelar i dag att de köper Astro, en populär e-postklient som med hjälp av AI hjälper användarna att administrera överfulla inboxar. Villkoren för affären är inte kända än, men Astro har bekräftat att deras 28 anställda kommer att gå över till Slack.

Nyhetssajten The Next Web skriver att företagets avsikt är att stänga sina existerande appar den 10 oktober och att de ger sina kunder rådet att migrera till andra e-postleverantörer.

Läs mer: Slack köper Hipchat – för att möta konkurrensen från Microsoft

Varför köper då Slack denna e-postleverantör? Enligt The Next Web handlar det mer om att de vill ha över kompetensen som finns på företaget, snarare än produkten eller användarbasen. Astro-teamet har mycket domänspecifik kunskap om hur företag använder e-post, och genom att få över den förståelsen så kan Slack locka till sig nya användare, och samtidigt förbättra kärnprodukten. Dessutom är Astro mycket insatta i Slacks ekosystem, då de bland annat erbjudit en Slackintegration av sin AI-baserade chatbot.

Det här är andra gången på kort tid som Slack köper en populär kommunikationstjänst för att helt enkelt lägga ner den. I juli köpte de konkurrenten Hipchat från Atlassian, men i det fallet handlade det om att föra över användarna till sin egen plattform. Då möttes Atlassian av så mycket besvikelse från Hipchat-användare att deras vd var tvungen att gå ut och be om ursäkt för beslutet.