För ungefär ett och ett halvt år sedan skrev vi om hur Capgemini ville förnya sig globalt, inte minst genom att i högre grad attrahera startup-bolag runt om i världen. Nu har den franska konsultjätten tagit hela sitt moderniseringssteg fullt ut genom att sjösätta sitt senaste varumärke, Capgemini Invent.

Tanken är att man ska kombinera hela erbjudandet, från att hjälpa företagsledare att planera framtiden till att erbjuda rätt verktyg att komma dit. De klassiska management- och it-konsulterna ska kombineras med de nya bolag som Capgemini köpt på sig. Det handlar om bolag som Liquidhub och Fahrenheit 212, och inte minst de tre designbyråerna Idean, Adaptive Lab och Backelite.

– Vi vill vara en tydlig ledare i den transformation som går genom branschen just nu, och därför investerar vi i specifika tillgångar, och i olika kompetenser för olika sektorer. På kundsidan vill man inte bara ha konsulter idag. Vi kan inte bara komma med ramverk utan vi ska vara beredda att ändra och förädla leveransen, säger Skandinavienchefen Anil Agarwal om orsaken till lanseringen av det nya varumärtket.

Läs också: Apple har betalat den gigantiska kvarskatten – EU droppar stämningen

Han har, i samma veva som nya varumärket lanserats, utökat sitt ansvarsområde, så att han idag basar över Capgeminis skandinaviska affärsenhet, det vill säga Sverige, Norge och Danmark. Och han ser fram emot att lansera det nya varumärket i Sverige och de andra två länderna.

– Vår koncernchef har sagt att vår ambition är att vi ska vara ”leader of the leaders”, och för att bli det ska vi bygga det bästa erbjudandet. Vi vill ha en bredare och mer enhetlig approach när vi pratar med kunderna och erbjuda samtliga våra resurser. Kunderna förväntar sig mer av oss. Vi ska förändra, både genom att bidra med idéer och inte minst genomföra idéerna, säger Anil Agarwal.

En tydlig illustration av det nya Capgemini är också att det svenska huvudkontoret lämnat sitt gamla kontor i Alvik för nya lokaler i centrala Stockholm. Och det är inte bara förvärven som är en viktig del av det nya erbjudandet. Viljan att ta hjälp av startupmiljön är extra tydlig i just Stockholm, där bolaget öppnat ett av koncernens 14 centra som går under namnet AIE, Applied Innovation Exchange. Varje center har ett tydligt tema anpassat efter den stad det ligger i. Exempelvis fordonsindustrin i München och fintech i London – och i Sverige är huvudinriktningen alltså startupbolag.

– Vi vill som sagt arbeta med våra kunder och skapa riktigt värde för dem. Men vi tror kanske inte att vi har alla svar, utan vi vill att kunderna ska kunna ta del av de idéer som startupbolagen har med sig, säger Anil Agarwal och konstaterar att en lika tydlig illustration av det nya bredare erbjudandet finns i Malmö, där man jobbar under den förvärvade designbyrån Backelites varumärke.

– Det är en designstudio mitt i Malmö, där vi vill binda samman Stockholm, Malmö och Köpenhamn. Vi vill att det ska ligga mitt i stan för att det ska fungera som en magnet för talanger, inte minst från Malmö Universitet.

Läs också: Världens kraftfullaste Apple-system gömdes i Malmö

Anil Agarwal lyfter även fram bolagets traineeprogram Capgemini Ignite som en viktig beståndsdel för nyrekryteringen.

– Vårt traineeprogram är väldigt populärt i Sverige, och nu har vi rullat ut det i Norge också. Tack vare det har vi fått in med än 100 nyutbildade ingenjörer.

Totalt har Capgemini runt 4 000 anställda i Skandinavien idag. av dessa sitter ungefär 2 700 i Sverige. den siffran inkluderar även dotterbolaget Sogeti. Att Capgemini nu lyfter fram ytterligare ett varumärke som ska jobba med digital innovation, väcker givetvis frågan hur Capgemini Invent ska förhålla sig till Sogeti, som i många fall gör liknande saker.

Konkurrerar ni inte med varandra?

– Hos vissa kunder kan det hända. Det varierar. I vissa geografier har Sogeti väldigt stark närvaro, där de adderar stort värde till sina kunder. Det finns även ställen där vi har bra samarbete, och ibland händer det att de ser oss som konkurrenter.