Som vi tidigare har skrivit så kan stora köpcentra bli de som drabbas allra hårdast av att e-handeln växer. Och i förra veckan rapporterade HUI Research om ett viktigt trendbrott som styrker den tesen.

För sedan mätningarna inleddes i slutet av 80-talet har sällanköps­varu­handeln varit den drivande motorn som bidragit till kontinuerlig tillväxt, och har därmed banat väg för många nya köpcentrum­etableringar.

Men för första gången på 30 år uppvisar nu sällanköps­varu­handeln negativ tillväxt i köpcentrum­miljö. Det visar kartläggningen ”Swedish Shopping Centre Directory”, som HUI Research tagit fram i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers.

– Vi har vetat att den här dagen skulle komma, men nu skedde det lite tidigare än förväntat, om vi ska vara ärliga. Under 2017 ser vi att e-handeln står för en väldigt stor del av tillväxten i sällanköps­varu­handeln, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

Läs också: Handeln blir allt mer digital – men kedjorna fortsätter fylla din brevlåda med papper

Men än så länge är allt inte nattsvart för de stora köpcentrum­områdena. De tre viktiga delarna daglig­varu­handel, restauranger och kommersiell service fortsätter alla att öka.

– Det kompenserar lite. Det gör att vi har en svag tillväxt, på 0,3 procent totalt för köpcentrum, säger Tobias Rönnberg, som återigen konstaterar att det är dagligvaru­handeln som är den största avgörande faktorn.

Men om man bara tittar på sällanköps­varu­handeln, där hem­elektronik är en viktig beståndsdel, så minskar den alltså med 2 procent i köpcentrum­miljö under 2017. Detta samtidigt som e-handeln totalt sett ökar med 16 procent under året.

– Vi ser ett ändrat konsument­beteende. Det finns fler digitala aktörer att handla från och vi ser även att folk handlar allt mer från utländska sajter. Folk vänjer sig mer och mer vid att handla på nätet, och dessutom har vi ett generations­skifte där de som är yngre handlar betydligt mer på nätet medan de som är över 40 år har ett mer traditionellt köpmönster.

Även om det här trendbrottet kom snabbare än väntat så tror Tobias Rönnberg fortfarande att många svenska köpcentra kan ha goda år framför sig.

– Det är första gången på 30 år som det går nedåt, men vi ser fortfarande att det handlas mycket i köpcentrum. Jag tror att det kan stabilisera sig lite nu. Nybyggandet väger upp lite så jag tror att det kommer ligga ganska plant under några år, säger han och nämner Mölndals galleria och C4 i Kristianstad som exempel på köpcentrum som båda öppnats nyligen.

– Men på längre sikt blir det värre. Maten hittar ut på nätet mer och mer, och det blir nästa stora paradigm­skifte att hålla utkik efter.

För Media Markt var det lite av ödets ironi. Samma vecka som kedjan öppnade sin första svenska butik på fem år, i jätte­gallerian Täby Centrum, så kom alltså rapporten om det plötsliga trendbrottet.

Läs också: Efter att ha nått den magiska gränsen – vad kan stoppa framrusande Amazon?

– Vi har haft ögonen på ett kompletterande läge i Stockholms­regionen under en längre tid, och hittade Täby. Vi har haft en riktigt bra öppningshelg med mycket folk i varuhuset under hela helgen, säger Jenny Pedersen, kommunikations­chef på Media Markt.

Och samtidigt som Media Markt motsäger trenden om minskad sällanköps­varu­handel i köpcentrum, så kan man på sätt och vis säga att kedjan följer trenden också. Man har nämligen varit tydlig med att man velat koppla den nya butiken tydligare till e-handeln, tydligast illustrerat av att alla säljare ska vara utrustade med surfplatta redo att alltid prata om hela sortimentet på webben.

– Det handlar om ett samspel mellan varuhus och e-handel, och de delarna kommer bli mer och mer överlappande. Jag läste precis att Amazon också har startat en fysisk butik, så även de ser behov av att finnas på fysiska platser, säger Jenny Pedersen.

Så ni är inte oroliga?

– Nej, men vi ser så klart att konsumtions­mönstret ändras. Vi har valt att modernisera många av våra varuhus genom att dra ner lite på ytan. De behöver inte vara lika stora som de var när vi öppnade, men vi släpper inte på sortimentet utan väljer att koppla den fysiska butiken till webben.