Google ska ge annonsörer fler sätt att nå användare utefter deras sökningar och tittarvanor på sajten. Det är senaste försöket från Google att göra den här massiva videomotorn till en större kassako än vad den är i dag. Det skriver nyhetskanalen CNBC.

Läs mer: EU-parlamentet ger grönt ljus till ”länkskatt” och uppladdningsfilter

Moderbolaget Alphabet bryter inte ut Youtubes försäljning i sina rapporter, men analytiker vid investmentbolaget Nomura uppskattade i juli att sajten generade intäkter på 12,8 miljarder dollar under 2017 (som jämförelse kan nämnas att Googles totala annonsintäkter under 2017 låg på 95,4 miljarder dollar).

Företaget uppgav under konferensen Advertising Week i New York i måndags att de utökar sponsormöjligheterna genom ”annonstillägg för video”. Annonserna ska bli mer interaktiva. Till exempel ska människor som ser en filmtrailer kunna få upp en annons över var och när filmen visas i deras område, eller någon som tittar på ett spel på Youtube ska kunna få upp en länk för nedladdning av spelet. Reserelaterade videor kan innehålla information om hur man bokar en resa. Och så vidare.

Läs mer: EU:s krav på Netflix: en tredjedel av innehållet måste produceras i Europa

Förutom de nya annonsverktygen meddelade Youtube i veckan att marknadsundersökningsföretaget IRI kommer att göra mätningar över annonskampanjer, vilket de anser är en särskild fördel för konsumentvarumärken.

– Det som vi lanserar på Advertising Week är verkligen en fördubbling. Det är en lösning för att göra video mer effektivt och som gör att annonsörer kan mäta framgången, säger Tara Walpert Levy, Googles chef över varumärkeslösningar till CNBC.