H&M och Klarna ska tillsammans fortsätta integrera modejättens digitala och fysiska butiker för att ”ge kunder en sömlös, personlig och engagerande shoppingupplevelse oavsett var, när och hur de vill handla”. Det uppger företagen i ett pressmeddelande.

Klarnas tekniska plattform ska möjliggöra en ”outstandig” kundresa från början till slut över alla H&Ms kanaler. Det innefattar butiker, mobilt och online-betalningar. Det ska förenkla leveranser och öka flexibiliteten för hur användarna vill betala.

Läs också: Storföretagen hoppar på direkt nu när Google kan prata svenska

Samtidigt gör H&M en investering i Klarna. Enligt tidningen Financial Times betalar H&M 185 miljoner kronor för mindre än en procent av Klarna.

Karl-Johan Persson, vd för H&M säger i pressmeddelandet:

– Vi är imponerade med det som Klarna har uppnått och nu ska vi arbeta tillsammans för att höja den moderna shoppningupplevelsen.

Sebastian Siemiatkowski, Klarnas grundare och vd säger:
– Detaljhandeln förändras och framtiden för modehandeln är avancerad teknik som driver kundupplevelsen. Oavsett när eller hur kunder vill handla så måste vi finnas där för dem.