Sungard köps upp och svidar om

Datacenterbolaget Sungard Availability Services svenska verksamhet får ny ägare och kommer även att verka under ett nytt namn. Det nya namnet är Conapto, och bolagets uttalade målsättning är att vara ”det naturliga valet som underlättar förflyttning till molnet”.

Bakom satsningen står den nordiska Private Equity-fonden Segulah VLP, och i styrelsen hittar vi bekanta namn, i form av Qbranchs grundare Ulf Engerby och Stockholms stads före detta cio Ann Hellenius, som inom kort börjar som cio Scandic Hotels.

Utöver serverhallar för den fysiska hårdvaran ska Conapto erbjuda kunderna kommunikation och uppkoppling mot publika molntjänster som Amazon Web Services, Microsoft Azure, Google Cloud och IBM Cloud.

– Just den här delen av branschen har sedan länge haft en modell som bygger på att man vill låsa in kunderna i långa och komplexa avtal. Det känns gammalmodigt och vi är helt övertygade om att dagens och framtidens kunder vill konsumera våra tjänster efter behov. Man vill kunna skala upp och ner samt snabbt kunna anpassa sig vartefter företagets behov ändras. Med Conapto vill vi erbjuda marknaden en flexibel partner som underlättar kundernas förflyttning till molnet, säger Conaptos vd Håkan Björklund.

Det nya bolaget har från start 22 anställda, med huvudkontor samt två miljövänliga serverhallar i Stockholm. Ambitionen är att växa betydligt mer än den prognostiserade tillväxten om 18 procent per år för colocationbranschen i övrigt, och målsättningen är att omsätta 120 miljoner kronor under 2019.

Konsultbolag ska samarbeta

Konsultbolagen Digpro och We Consulting har valt att ingå ett strategiskt partnerskap för att skapa en starkare aktör inom dokumentation och förvaltning av det geografiska verksamhetssystemet Dpcom.

De båda bolagen uppger att man tillsammans ska leverera expertis inom systeminförande, migrering och utbildning, och We Consulting kommer även att leverera drift, förvaltning och support av Digpros programvaror.

– Vår expertis fördelat på tolv orter i landet ger en lokal närvaro som på plats kan bistå våra kunder i den här utmaningen. Med en god kundkännedom och med en marknadsledande leveransförmåga inom Dpcom innebär det här partnerskapet stora fördelar för We Consulting och Digpros kunder, säger Pierre Wallgren, vd på We Consulting.

– Vi har sedan länge arbetat bredvid We Consulting på marknaden och sett att de erbjuder högkvalitativa tjänster som gör att våra system ute hos kunderna tar steget närmare att användas för nätets hela livscykel och inte bara för dokumentation. Nu konkretiseras detta samarbete vilket skapar trygghet och fler möjligheter för kunderna. Detta ser vi mycket positivt på, säger Jonas Jacobsson, vd Digpro Solutions.

Nortal köper Googlepartner

För nästan exakt två år sedan köpte estniska Nortal svenska marknadskonsultbolaget Element, som nu har blivit en hörnsten i bolagets verksamhet. Nu gör Nortal nästa förvärv, då, man köper Google Cloud-partnern Dev9, en Seattlebaserad mjukvaruutvecklare som riktat in sig på molntjänster.

– Det här förvärvet stärker inte bara Nortal i USA utan även i Sverige genom att vi nu kan inkludera en expertis inom molntjänster. Upplevelsen är varumärket. Molntjänster är nödvändiga för att kunna utveckla och integrera AI, IoT och VR som är helt avgörande komponenter när företagen ska utveckla framtidens kundupplevelser, säger Jonas Ander, vd på Nortal Sverige.

I och med Nortals köp av Dev9 kommer de båda bolagen att slå ihop sina amerikanska verksamheter. Sammanslagningen är också tänkt att utgöra grunden för Nortals USA-expansion.

Xenit maxar Citrix på Lindex

Klädkedjan Lindex har utvecklat sin e-handelsplattform. Med hjälp av Xenit har man därför tagit fram en kölösning med hjälp av Citrix Netscaler. När webbtrafiken når gränsen för vad e-handelsplattformen klarar av hamnar kunderna i en kort kö med kontinuerlig feedback från sajten om när de kan fortsätta shoppa, vilket ska förbättra shoppingupplevelsen.

Samtliga cirka 490 Lindexbutiker i 18 länder är sammankopplade till e-handelssidan vilket gör det möjligt för kunder att hämta upp webbordrar från sin lokala butik.

– Vår tidigare plattform var inte riktigt byggd för dagens e-handelsmiljöer och i dag förväntar sig konsumenter smidig service. Ingen kommer att stanna kvar på sidan om upplevelsen är dålig, de surfar bara vidare till nästa, säger Lindex teknikchef Florian Westerdahl och fortsätter:

– Modehandeln genomgår just nu en stor förändring vilket förändrar sättet vi gör affärer på. Det innebär att hela företaget måste vara mer snabbrörligt. Netscaler har hjälpt oss utvidga vår befintliga investering inom e-handel och tillåtit oss planera bättre inför framtiden. Vi kommer att byta ut en hel del teknik i takt med att vi anpassar oss till det nya e-handelsklimatet, men Netscaler kommer att förbli spindeln i vårt nät.

Lundarekrytering av Centric

Konsultföretaget Centric har skrivit ett konsultförmedlingsavtal med Lunds Universitet. Avtalet omfattar alla de it-konsulter som Lunds universitet behöver inom ett flertal olika områden. Avtalet är tecknat på två år. Två enheter som har extra stort behov är Lunds datacenter och den medicinska fakulteten. Lunds universitet ska även framöver kunna rekrytera it-konsulter från flera olika företag, men rekryteringsprocessen hanteras numera av Centric.

– Vi är väldigt glada och stolta. Avtalet visar att vi kan hantera förmedlingen av konsulter av alla de slag till stora organisationer. Vi har en snabb och väl fungerande process som kommer att ge dem tillgång till just de it-konsulter de vill ha, säger Klas Bonde, vd på Centric.

– Vi ser fram emot samarbetet med Centric. De har i upphandlingen kunnat visa på en kombination av en väl fungerande process, nöjda kunder och ett bra pris. Något som gjorde det lätt att välja dem som leverantör, säger Henrik Nottorp, upphandlare på Lunds universitet.

Storsatsar på nytt e-handelslager

Jollyroom, som säljer barn- och babyprodukter på nätet, har investerat 80 miljoner kronor i en helautomatiserad logistiklösning. E-handlarens nya Autostore ska vara i full drift inför årets julhandel.

– Autostore kommer att dubblera vår kapacitet på att leverera ut orders av smått och mellanstort gods. Vi jobbar hela tiden aktivt med att modernisera och effektivisera vår verksamhet genom att byta ut gamla lösningar mot nya. På så sätt sänker vi våra hanteringskostnader vilket i nästa steg gör det möjligt för oss att erbjuda våra kunder ännu bättre priser. Det är samtidigt en genomtänkt lösning ur miljösynpunkt eftersom att den nya anläggningen drar extremt lite energi, säger Cecilia Olsson, logistikchef på Jollyroom.

E-handlarens nya Autostore, som levererats av Element Logic, har idag en kapacitet på 90 000 lådor samt 96 plockningsrobotar och anläggningen är redan nu förberedd att byggas ut i början av nästa år för att växa i takt med bolaget. Ole Sauar, vd och majoritetsägare av Jollyroom, har sedan tidigare erfarenhet av samarbetspartnern.

– Det här är andra gången jag bygger en Autostore tillsammans med Element Logic. Första gången var 2007 med vårt förra företag Komplett som då blev den första e-handlaren i Norden att automatisera sitt lagersystem. Jag har goda erfarenheter av systemet och leverantören på grund av dess enkelhet, konkurrenskraftiga pris och snabba installation, säger han.

Inera väljer Basefarm

Inera, som utvecklar e-hälsotjänster på uppdrag av landets landsting och kommuner, har tecknat ett avtal med driftleverantören Basefarm. Genom att låta Basefarm ta om hand om driften hoppas Inera skap bättre förutsättningar för att fokusera på innovation och utveckling av smarta digitala tjänster.

– Digitaliseringen går extremt snabbt, och på Inera jobbar vi aktivt med att utveckla smarta tjänster inom e-hälsa. Tack vare samarbetet med Basefarm skapar vi förutsättningar för att fortsätta ligga i framkant inom detta område, medan Basefarm hjälper oss med det de är bäst på, att vara en proaktiv driftleverantör som säkerställer en stabil och säker it-miljö där vi kan se till att utnyttja tekniken på smartaste möjliga sätt både kort- och långsiktigt, säger Petter Könberg, it-avdelningschef på Inera.

– Vi ser mycket fram emot samarbetet med Inera. Det handlar om ett omfattande projekt där våra specialister kommer att jobba tätt ihop med Ineras team. I slutändan handlar det om att se till att ge Inera möjlighet att jobba intensivt med sin kärnverksamhet genom att vi tar hand om det vi är allra bäst på, allt som rör de driftrelaterade frågorna, säger Sara Murby Forste, vd på Basefarm Sverige.

Bygger in IFS

Alimak Group, som levererar hisslösningar, vinschar och arbetsplattformar baserade på kuggstångsdriven teknologi, har valt att implementera IFS Applications 10. Planen är att skapa en bättre översikt över hela värdekedjan. Inledningsvis ska bolaget ha IFS Applications 10 som sin centrala plattform i Sverige för att därefter expandera globalt.

– Vi letade efter en partner med djup förståelse för optimerade processer i en global miljö och som var fokuserade på att förbättra våra framtida arbetsprocesser. Vi är övertygade om att IFS, med sitt användargränssnitt Aurena, kommer att hjälpa oss öka vår interna effektivitet och vi ser fram emot att påbörja samarbetet, säger Stefan Rinaldo, som har titeln senior VP på Alimak Group.

—Vi är glada över att Alimak Group har valt våra lösningar för att stödja sin verksamhet världen över. Vår erp-lösning stödjer ett stort antal globala kunder, vilket gör den till den självklara lösningen för företag med en komplex verksamhet inom tillverkning och eftermarknadsstöd. Vi ser fram emot att utrusta Alimaks anställda med kraftfulla och användarvänliga verktyg för optimering av interna och externa processer genom hela värdekedjan, säger Elni Kullmer, chef för IFS i Skandinavien.

Forex får Microsoftmoln

Forex Bank har valt Axians som långsiktig partner för sin förflyttning mot molnet. Åtagandet omfattar ett större transitionsprojekt till Microsofts Azure, och Axians kommer även att ansvara för implementeringen av en förbättrad it-arbetsplats genom införandet av Microsoft Intune och Office 365 med tillhörande tjänster.

Genom att flytta till Microsoft Azure hoppas Forex kunna öka sin innovationstakt och time-to-market för nya tjänster. Idag har bolaget 107 bankbutiker i Sverige, Danmark, Finland och Norge.

– Bankmarknaden är i snabb förändring och vi måste ständigt arbeta med utveckling för att fortsätta vara relevanta för våra kunder. Genom partnerskapet med Axians tillförs gedigen kompetens om molnbaserad infrastruktur, drift och säkerhet för molnet samt de olika regulatoriska krav som idag styr vår bransch, säger Pasi Söderberg, cio på Forex Bank.

– Vi ser fram emot att kunna effektivisera våra arbetsplatser och samtidigt ge våra medarbetare en förbättrad användarupplevelse genom införandet av en modern it-arbetsplatsmiljö baserad på Microsofts molnplattform. Axians har bevisligen en lång erfarenhet av att både leda, implementera och drifta den här typen av klientmiljöer, fortsätter han.