Coop har under senare år gått knackigt och tappat marknadsandelar. Men nu går kedjan på offensiven och har fokus på tillväxt.

Och det märks också i en satsning på digitalisering. Under året har man investerat i en ny plattform som stöttar alla digitala kanaler. Hur mycket som satsats vill man inte specificera men det handlar om ”stora investeringar” enligt Henrik Staaf, chef för digital kommunikation.

– Vi har satt fundamentet för att gå vidare, säger han.

– Vi har ofta varit tidigt ute med ny teknik, kanske lite för tidigt ibland. Men det har inte varit kunddrivet, det är det nu.

Läs också: Här är nästa marknad Amazon dundrar in på

Henrik Staaf berättar hur man arbetar inte bara med att analysera kunddata utan också med klassiska fokusgrupper för att se vad folk är intresserade av och verkligen vill ha.

– Vad finns det för barriärer för att handla eller inte handla mat? Alla har en konstant relation till matvarubutiker och de flesta handlar inte alltid i samma butik. Men vi vill vara den som man går till lite oftare – hyvla ner trösklarna.

För att Coop ska bli kundernas val är de digitala kanalerna avgörande anser han. Det handlar om allt ifrån att hitta recept och inspiration till att kunna beställa mat på olika sätt.

Hittills har mat på nätet inte slagit igenom på allvar men nu växer den marknaden så det knakar även om det är från låga nivåer.

– Det ändras ganska snabbt nu. 1,6 procent av dagligvarubranschens omsättning är online nu så något håller på att hända, säger Henrik Staaf.

En viktig orsak är att infrastrukturen nu är mer redo.

– Det var skillnad när man var tvungen att gå bort till datorn – nu kan man sitta framför tv:n och beställa mat på kvällen. Det är så tillgängligt i dag.

För att stötta kunderna och göra det ännu enklare har Coop nu tagit fram en ny app som ska lanseras under hösten.

– Den är sprillans fräsch och bygger på den nyaste tekniken. Vi vet att folk vill handla i mobilen men det är knepigt eftersom det är så många produkter och att de visas så smått.

Annat som man arbetar med just nu och som innebär att kunderna ska kunna gå in i ett recept i appen och sedan kunna köpa allt det som behövs för att laga det direkt därifrån.

Det kan också handla om att få det man e-handlat levererat på olika sätt – få varorna hem eller hämta påsen färdigpackad i affären exempelvis.

– Just tillgänglighet är ett mantra och en framgångsfaktor – vi måste vara tillgängliga fysiskt, digitalt och även mentalt. Se till att vi är valbara.

Ännu ligger dagligvaruhandeln generellt sett efter när det gäller digitalisering konstaterar Henrik Staaf.

– Det är mer komplext att sälja mat än att sälja elektronik och böcker via nätet.

Läs också: Svenska handlare har ögonen på Amazon – vad händer när jätten kommer hit?

Samtidigt som branschen just nu digitaliseras så väntas Amazon komma in i Sverige på allvar framöver. Även om inte mat är det första som e-handelsjätten ger sig på så sätter det ändå press på dagligvarujättarna.

Ica satsar exempelvis stort på en e-handelsplattform och Icas Sverige-vd Anders Svensson har pekat på att även om Amazon inte skickar varor från Tyskland så kan de ju skriva avtal med någon annan aktör på livsmedelssidan.

Dessutom har Amazon gett sig in i dagligvaruhandeln även fysiskt med sin satsning på helautomatiserade butiker utan kassor, Amazon Go.

Även om Henrik Staaf också konstaterar att Amazon kan bli en farlig konkurrent så ser han ändå optimistiskt på ett eventuellt intåg.

– De driver marknaden och beteenden – det är positivt. Vi förbereder oss redan för att de kommer in men jag har svårt att tro att de börjar med mat direkt, det är ändå den svåraste delen av e-handel, säger han.

– De stora drakarna Amazon, Google och Facebook sätter ju också standard så vi inte behöver uppfinna hjulet. Genom att se hur de lägger upp sina flöden kan vi se vad kunden är van vid och följa det.

Och när Henrik Staaf ska nämna tekniktrender som han ser som extra viktiga för Coop framöver lyfter han fram röststyrning – just det som Amazon satsat stort på genom sin assistent Alexa.

Förra året lanserade Coop en röststyrd inköpslista som man kan dela med andra.

– Det finns teknik som börjar bli standardiserad och som går att använda. Men i dag är det inte så många som använde det i Sverige så vi testar så att vi ska vara redo när det är läge att rulla ut, säger han.

– Det är också viktigt att tänka till lite eftersom röststyrning är extremt kopplat till kontext. Det är tveksamt om man använder det på bussen – men troligare att man gör det i bilen eller hemmet exempelvis. En annan viktig del är tonaliteten, hur ska Coop låta?

Chattbottar står också på listan över intressanta tekniktrender och där är det mer i närtid. Om bara några veckor ska man testa det i Messenger.

– Den svarar på frågor om recept och den lär sig att svara i en kontext – vilken dag det är, om du är vegetarian så kommer du efter ett tag att bara få vegetariska recept. Men vi får se om folk vill ha den och använder den, annars så får vi tänka om.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det inte bara handlar om teknik poängterar Henrik Staaf.

– Det viktigaste i en fysisk butik är upplevelsen och mötet. Det gäller att inte använda teknik bara för att det är något som är mode – inte bara för att. Det är lätt att glömma ibland för mig som går igång på teknik, men det är viktigt.