Betaltjänstföretaget Klarna har vuxit kraftigt de senaste åren. När det gäller antalet anställda har företaget gått från 1074 anställda 2015 till 1380 anställda 2017, och de uppger själva att de är ”offensiva i sina rekryteringar”.

Under förra året ökade omsättningen med nästan 30 procent till 4,5 miljarder kronor.

Dessutom har de bara under senaste månaden gjort stora internationella satsningar, då de bland annat köpte brittiska fintechbolaget Close Brothers Retail Finance, som ska stärka deras position i Storbritannien, och så sent som i måndags tillkännagavs ett djupgående samarbete med modejätten H&M.

Läs mer: H&M köper in sig i Klarna – ska samarbeta globalt

Vid sidan av detta har Klarna också blivit en stor inköpare av it-konsulter. Under året ska de, enligt uppgift, ha tagit in stora mängder it-konsulter: Fullstack-, frontend-, backendutvecklare och testare. Konsultbehovet har varit så stort att det blivit något av en snackis i branschen.

Men nu under hösten har Klarna plötsligt sagt upp en stor del av konsulterna. Det uppger flera insatta personer, som vill vara anonyma, för Computer Sweden. En del konsulter hade bara varit inne under en kort tid och andra hade precis förlängt sina avtal när de fick beskedet om uppsägning.

Besvikelsen hos konsulterna är stor, eftersom de menar att de fått signaler om att det funnits ett stort konsultbehov, och att de sedan sagts upp plötsligt. Gemensamt bland dem vi pratat med är att de är kritiska mot hur Klarna hanterat uppsägningarna. ”Det har inte skötts på ett bra sätt” och ”man hade förväntat sig mer av ett stort bolag” är två omdömen.

Förklaringarna de har fått är något olika. I vissa fall handlar det om att Klarna ska fokusera på att öka kompetensen hos egna medarbetare. I några fall förklaras det av budgetskäl.

Det går dock inte att få någon riktig överblick över hur många konsulter som måste lämna Klarna, men de personer CS varit i kontakt med talar om ”massuppsägningar”.

Läs mer: Klarna lanserar mobilbetalningar i butik – Kappahl först ut

Enligt Klarnas presstalesperson Johanna Nyman vill bolaget bli mindre beroende av konsulter och i stället samla kompetensen inom bolaget. De vill dock inte kommentera hur många konsulter som sägs upp eller hur många konsulter bolaget sysselsätter:

Johanna Nyman skriver i en kommentar:

”Det är ingen hemlighet att vi är offensiva i våra rekryteringar, Klarna växer och vi är glada att kunna välkomna nya medarbetare varje vecka. Vår ambition över tid är att bli mindre beroende av konsulter och samla kunskapen hos våra medarbetare, men behovet av konsulter i delar av verksamheten kvarstår och kommer gå upp och ner beroende på var vi befinner oss. Vi utvärderar behovet hela tiden.”

I övrigt vill företaget inte kommentera uppgifterna.