Microsofts Powerpoint totaldominerar när det gäller mjukvara för presentationer, med 500 miljoner användare och en marknadsandel på 95 procent. Det är en kaka som fler vill slåss om.

Som Computer Sweden skrev i september har Salesforce släppt en Powerpoint-utmanare. Nu vill också ett tyskt startup vara med och utmana, med vad de kallar ”ett presentationsverktyg för Slack-generationen”, skriver Techcrunch.

Företaget som heter Pitch håller just nu på att resa kapital för sin planerade lansering som enligt planen ska ske sommaren 2019 – och har fått med sig en del välkända namn. Totalt räknar bolaget med att ta in 19 miljoner dollar.

Referensen till Slack är mycket medveten, inte bara utefter hur produkten ska byggas, utan också eftersom en del av finansieringen kommer från Slacks investeringsfond. Andra som är med i investeringsrundan är bland annat riskkapitalbolagen Index Ventures och BlueYard.

En partner på Index Ventures uppger i ett uttalande i samband med investeringen att ”Pitch är en av Europas få produktcentrerade bolag som bryter ny mark när det gäller mjukvara för företag. När det gäller meddelande och fildelning så har företag som Slack och Dropbox förändrat hur grupper arbetar tillsammans, och möjliggjort högre produktivitet. Vi tror att Pitch har potentialen att förändra presentationer och bli en central hubb för innehållssamarbete, kunskapsdelning, och i slutänden en plattform för bättre beslutsfattande".

Läs mer: Salesforce släpper Powerpoint-utmanare

Att riskkapitalisterna har så stora förhoppningar på en produkt som inte ens är ute på marknaden beror bland annat på att den byggs av samma personer som skapade den populära att-göra-appen Wunderlist, som Microsoft senare förvärvade, skriver Techcrunch.

Produkten har ännu inte visats upp, men den ska precis som Slack vara enkel att använda, snabb och kunna integrera med andra appar som människor använder i arbetslivet.

Presentationerna beskrivs som ”levande dokument” som ska uppdateras med information då data i andra dokument modifieras.

Det ska också finnas ett socialt element i verktyget. Användarna ska både kunna skapa egna dokument och använda Pitch som en distributionsplattform, antingen till en utvald grupp av användare eller till en bredare publik som också är Pitch-användare.