Academys grundare till Tretton37

Konsultbolaget Tretton37 har rekryterat det Academic Work-ägda utbildningsföretaget Academys vd och grundare Micael Holmström. Han kommer nu istället att leda Tretton37:s storsatsning i Stockholmsregionen. Någon helt ny bekantskap ärt det inte utan han är sedan tidigare ledamot i Tretton37:s styrelse.

Micael Holmström
Micael Holmström.

– Under de senaste åren har jag drivit frågan om kompetensväxling för att möta den akuta bristen på programmerare och utvecklare, i Sverige och globalt. Nu ser jag verkligen fram emot att ta mig ut på fältet, så att säga, och att fortsätta Tretton37:s arbete med att förbättra samhället i grunden med hjälp av mjukvara. Ni kan räkna med att höra mer av oss, inte minst här i Stockholm, säger Micael Holmström.

– Ibland har man turen att ha en elitrekrytering på armlängds avstånd. Efter att arbetat ihop i både styrelse och advisory board under många år vet jag att Micael drivs av samma värderingar som vi och förstår Tretton37:s unika kultur. Men framför allt är det hans stora internationella erfarenhet och affärsutvecklingsförmåga som passar så perfekt för vår strategi, säger Deniz Yildirim, grundare och styrelseordförande för Tretton37.

Micael Holmström behåller sitt engagemang i styrelserna för mjukvaruföretaget Ortelius och videospelscommunityn IGDB. Han tillträder som vd för Tretton37 i februari, och fram till dess är en av företagets grundare, Martin Mazur, tillförordnad vd.

Nytt i nord och syd för Sogeti

Hannes Granat.
Hannes Granat.

Hannes Granat är ny ansvarig för Sogetis kontor i Malmö och Helsingborg. Han kommer närmast från rollen som teamchef och rekryteringsansvarig för Sogeti i Skåne i vilken han verkat de senaste två åren. Sogetis verksamhet i Skåne innefattar 120 medarbetare.

– Skåne är en extremt expansiv marknad med många stora, etablerade och framåtlutade företag, men här finns också många innovativa startups. Vår både breda och spetsiga tjänsteportfölj, med leverans både lokalt, nationellt och globalt, i kombination med våra egna innovationssatsningar som Applied Innovation Exchange och Sogeti Labs, bådar för fortsatt tillväxt för oss här i Skåne, säger han.

Anna Håkans
Anna Håkans.

Konsultbolaget har även tillsatt Anna Håkans i rollen som ansvarig för kontoret i Luleå. Hon kommer närmast från sitt eget företag, vars huvudfokus varit verksamhetsutveckling och projektledning. Hon ersätter Johan Erixon, som istället får en divisionsövergripande säljroll för att driva och maximera försäljning inom molnet.

– Vår målsättning är att vara den främsta it-leverantören i regionen. Vi är redan kända för vår expertis inom Digital Assurance & Testing och process-it-lösningar och ska ytterligare växa inom Cloud och det område vi kallar Analytics & Cognitive där bland annat lösningar kring artificiell intelligens ingår, säger Anna Håkans om vad som väntar framöver.

Dagens Sigmadubbel

Helena Lundström
Helena Lundström.

Helena Lundström har utsetts till ny chef för affärsområdet IoT & AI på Sigma IT Consultings Malmökontor. Hon kommer närmast från Avega Group och ska nu alltså fortsätta utveckla Sigmas erbjudande inom IoT & AI.

– Sigma IoT & AI befinner sig i ett mycket spännande skede och satsar vidare med stort fokus på fortsatt tillväxt för att möta marknadens behov. Med Helenas bakgrund och erfarenhet kommer vi nu att fortsätta accelerationen, säger David Österlindh, som är chef för Sigma IoT & AI.

Karl Evans
Karl Evans.

Och även ett annat Sigmabolag, Sigma Technology Development, har rekryterat nytt. Det är Karl Evans som blir operativ chef för det nya affärsområde som ska fokusera på supportexpertis till produktföretag. Han har tidigare varit global supportchef på Volvo Group Trucks Technology och har tidigare arbetat med Sigma Technologys team, där han har byggt upp en supportstruktur som, enligt bolaget, gett större flexibilitet, förbättrade leveranser, kortare svarstider och bättre operationsstruktur.

– Jag ser fram emot att utveckla Sigmas expertis inom supporttjänster. Vårt uppdrag är att tillföra mervärde genom att tillhandahålla snabba och effektiva kundcentrerade supportaktiviteter som är anpassade efter kundernas behov och överträffar slutanvändarnas förväntningar, säger han.

Amesto plockar chef från Atea

Fredrik Jarlgård
Fredrik Jarlgård.

Den norska koncernen Amesto, som satsar stort i Sverige och har ambitionen att bli “Nordens ledande it-bolag” har rekryterat Fredrik Jarlgård från Atea. Han har en bakgrund på Ericsson och HP, innan han tog steget till Atea. På Amesto kommer han att ansvara för leveranserna och rekryteringen beskrivs så här av svenska vd:n Ulrika Bromander:

– Ett viktigt avstamp för Amesto i Sverige, nu är vi redo för att expandera med fart på den svenska marknaden. Att anställa Fredrik som kommer från ett bolag som lyckats väl med att bygga en vinnande kultur är ett viktigt steg för vår fortsatta expansion, säger hon och fortsätter:

– Fredrik kommer dessutom från infrastrukturmiljön som är långt före mjukvarusidan i hela leveransen, inklusive tjänstepaketering och prissättning. Min förhoppning är att Amesto Solutions, med stöd av honom, kommer att etablera marknadens bästa leveransorganisation där kund och rådgivande konsultation är i fokus.

Amesto, som bland annat titulerar sig Vismas och Superoffices största partner i Norden, har drygt 1 000 medarbetare i de nordiska länderna. I Sverige har man köpt tre mindre bolag och har cirka 50 anställda i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Våra kunder vill ha enkla och okomplicerade lösningar. För att nå detta krävs paketering och konsultering i högre grad än branschen idag erbjuder och här finns mycket erfarenhet att hämta från it-infrastruktursidan. Amesto Solutions kommer att driva denna utveckling framåt och vara den självklara partnern när det kommer till att integrera och förvalta framtidens systemlösningar, säger Fredrik Jarlgård.

Tar över Canons dokumentprodukter

Erik Strandskog
Erik Strandskog.

Erik Strandskog tar över rollen som produktchef inom området Document Solutions på Canon. Han säger att en av de viktigaste uppgifterna är att underlätta för kundera, bland annat genom att få bort många av de osynliga kostnader som finns i alla företag.

– Det är alltid lätt att titta på fysiska kostnader, men det är mycket svårare att mäta allt det som inte som syns, det som kostar mest i företag. Det handlar om förlorad tid som till exempel går åt till att maskiner som trasslar eller att man letar efter dokument. Man lägger upp till en arbetsdag per vecka på detta, och informationsmängden kommer knappast att minska. Här kan vi komma in och hjälpa, förklarar han.

Erik Strandskog har tidigare varit produktchef i tio år på Canon bland annat inom copyprint. Senast arbetade han med kanalmarknadsföring under ett och ett halvt år innan han nu återvände till produktchefsrollen.

– Vi gör ju inte bara skrivare som står och printar utan tar hand om helheten kring dokumenthantering. Det innebär att man måste vara mer påläst än tidigare och ännu bättre förstå vad kunden behöver så vi kan lösa deras problem och ge dem en bättre vardag. I detta ligger också att kunna visa värdet i en maskin så att kunden inta bara tittar på priset och tycker att det är för högt. Vi måste få dem att förstå innehållet i maskinen och vad detta kan ge dem. I förlängningen handlar det om att öka kundens intäkter så att de upplever att vi hjälper dem, säger han om sin stundande utmaning.

Hon tar över på Nelly

Anna Ullman Sersé.
Anna Ullman Sersé.

Qliro Group har utsett Anna Ullman Sersé till vd på Nelly. Hon har varit tillförordnad chef för Nelly sedan april och ansvarig för affärsutveckling på Qliro Group sedan 2016.

– Vi är glada över att utse Anna Ullman Sersé till permanent vd på Nelly. Anna har lång erfarenhet inom detaljhandel och har stöttat Nelly i strategiarbetet sedan 2016. Nelly är ett av Nordens starkaste varumärken för mode på nätet och Anna är väl lämpad att ta Nelly till nästa fas, säger Marcus Lindqvist, vd och koncernchef för Qliro Group.

Tar ny roll på Trustly

Sara Berg
Sara Berg.

Sara Berg kliver in som operativ chef, vilket är en nyinrättad roll på Trustly. Hon började på betalbolaget chief legal officer 2012, då hon anslöt från advokatvärlden där hon riktat in sig på förvärv och fusioner. Nu väntar alltså rollen som operativ chef, från vilken hon kommer att rapportera till vd.

– Jag är stolt över att ha kunnat bidra till vad Trustly är idag och det känns väldigt bra att anta den nya utmaningen som coo. De senaste åren har vi sett hur intresset för konto-till-konto-betalningar bara ökar och Trustly är med och driver den utvecklingen genom att göra det möjligt för kunderna att betala på ett smidigt och säkert sätt, direkt från bankkontot, och för e-handelsföretag att öka sin konvertering. Vi är bara i början på den här resan och jag ser fram emot att fortsätta jobba med hela teamet på Trustly för att göra vårt erbjudande ännu bättre för både konsumenter och företag, säger hon.

– Jag är mycket glad över att utnämna Sara Berg till coo på Trustly. Sedan hon började 2012 har hon backat upp alla delar i företaget inom en stor mängd olika ämnesområden och har visat ett starkt ledarskap. Jag räknar med att Sara i sin nya roll kommer att kunna dra nytta av sin erfarenhet och kunskap om Trustly och våra operativa processer för att hjälpa oss växa effektivt, säger Trustlys vd Oscar Berglund.