Google+ har varit ett av sökjättens största misslyckanden – och det faktum att det lockat så få användare tillsammans med en allvarlig bugg innebär att Google stänger konsumentversionen av tjänsten, som rapporterades förra veckan. Enterpriseversionen fick dock leva vidare.

Läs mer: Google+ stängs – kan ha läckt 500 000 konton

Nu gör Google ett nytt försök att blåsa liv i den företagstjänsten. Google presenterar i en bloggpost ”En ny riktning” för Google+, och lovar nya administrations- och modereringsfunktioner i nätverket.

Produktchefen David Conway skriver att ”G Suite-kunder som Nielsen och Auchan delar redan information över deras organisationer med hjälp av Google+, och de senaste åren har vi byggt en ny upplevelse för att möta behoven hos större organisationer med utspridda personalstyrkor”.

De har lagt till möjligheten att lägga till hela grupper till en community inom Google+ – för att göra det enklare för administratörer att få ombord nya användare.

Google ska också lägga till nya funktioner för administratörer att granska och moderera inlägg från anställda.

I bloggen uppger Google att de även ska ge företag möjlighet att tagga konversationer – något som ska göra det enklare att rikta innehåll till rätt mottagare, även om man inte känner alla människor i organisationen. Om man till exempel taggar en konversation med #research eller #kundinsikter så ska anställda som följer de här taggarna kunna göras uppmärksamma på innehållet.

Läs mer: Slack, Google eller Microsoft? – analysverktyg vapen i slaget om företagschatten

Därtill ska administratörer kunna sätta upp anpassade kanaler för intern kommunikation. Ett exempel de ger här är att en kanal för ”globala ledningen” kan innehålla kommunikation från chefer – och att de anställda sedan kan föra diskussioner med ledningen i de här kanalerna.