I dag släpps den globala rapporten över betalningar, World Payments Report 2018, som görs av konsultbolaget Capgemini och BNP Paribas – och ur svensk synvinkel är nyheterna stora. Det visar sig nämligen att Sverige för första gången gör flest kontantlösa betalningar per capita.

I Sverige görs numera i genomsnitt 461,5 transaktioner årligen per person, vilket är en ökning med 13,3 procent.

I USA, som tidigare toppade listan, ligger genomsnittet på 459,6 transaktioner, men ökningen är ”bara” 5,2 procent.

Läs mer: Både kontanter och plastkort är på väg bort – så hur ska vi betala?

Pascal Olin, betalnings- och e-handelsexpert på Capgemini säger till Computer Sweden att det här är resultatet av en trend som vi sett länge i Sverige.

– Konsumenter i Sverige är teknisk kunniga och snabba på att plocka upp ny teknik. Vi har en mogen e-handel. Dessutom har vi en mängd framstående betalningsföretag och vi har en centralbank som talar om en e-valuta.

I rapporten talas det om att fintech, företag och banker som välkomnar innovativ teknik är några av anledningarna.

– Swish är till exempel en tidig svensk innovation som gjort enorm succé och där antalet transaktioner stadigt ökar, och det är också en faktor som gjort att exempelvis Apple Pay inte fått något fäste i Sverige än.

Läs mer: Beslut om e-kronan kryper närmare – 19 it-företag slåss om Riksbankens gunst

Pascal Olin tillägger att de svenska bankerna är öppna för att ta till sig ny teknik och samarbeta för att skapa en gemensam infrastruktur. Förutom Swish är Bankomatbolaget, Bankgirot och bank-id exempel på sådana samarbeten. Ett nytt nordiskt bankgemensamt projekt som kallas P27 som syftar till att harmonisera betalinfrastrukturen och betallösningar i Norden pågår också.

– Det är kombinationen av de här faktorerna som gör att Sverige ligger så långt framme, säger han.

Förutom Sverige och USA ligger också Sydkorea, Finland, Australien och Danmark högt på listan. Både Sydkorea och Australien väntas också gå om USA de närmaste ett till tre åren, enligt rapporten.