I förra veckan kom beskedet att svenska Media Markt byter vd. Medan Per Kaufmann, som fram tills nu lett den svenska verksamheten flyttar till Spanien för att ta rollen som vd på Media Markt Iberia, så gör hans ersättare den omvända resan.

Media Markts nya Sverige-vd, Alberto Alvarez Ayuso, kommer närmast från rollen som operativ chef på Media Markt Iberia, och har tidigare även ett förflutet på Decathlon International.

Media Markt har under de senaste åren fokuserat mycket på att bygga om butiker och även utveckla sin e-handel. Och nyligen öppnade kedjan sin första svenska butik på fem år, då man slog upp portarna i Täby Centrum.

Varför vd-bytet i Sverige sker just nu verkar svårt att få ett klart svar på. Juergen Schulze-Ferebee, chef för International Corporate Communications på Media Markt, får frågan om valet av tidpunkt för bytet, men väljer hellre att beskriva de båda vd:arna i rockaden.

Läs också: Trendbrottet som gäckar kedjorna: ”skedde tidigare än förväntat”

– Per Kaufmann har varit väldigt framgångsrik som vd för Media Markt Sverige och har spelat en avgörande roll för att stabilisera det svenska dotterbolaget. Nu har han utnämnts till vd för Media Markt Iberia och tillsammans med sin ledningsgrupp ska han fortsätta driva det iberiska dotterbolaget i samma framgångsrika riktning, säger han och fortsätter med följande ord om Kaufmanns ersättare:

– Alberto Alvarez kom till Media Markt för 17 år sedan och har haft flera ledande positioner inom koncernen. Han är ett utmärkt exempel på vår långsiktiga plan för att utveckla internationella ledare och låta dem ta nästa steg i karriären.

Enligt Media Markt har den nya Sverige-vd:n gjort ett bra jobb med att snygga till siffrorna för den portugisiska verksamheten, som likt den svenska har haft det tungt.

Är det hans uppdrag I Sverige också, att se till att den svenska verksamheten till slut slutar blöda pengar?

– Alberto Alvarez har spelat en viktig roll i vändningen och den kraftiga expansionen för Media Markt i Spanien och Portugal under de senaste åren. Dessutom har han med sig erfarenhet från Media Markt Grekland. Där har han stöttat den grekiska ledningen i att implementera en ny strategi och på så vis bidragit till att förbättra resultaten för Media Markt Grekland.

Enligt vad Computer Sweden erfar har Sverige, Ryssland och Turkiet varit marknader som koncernen har tittat extra mycket på under den sista tiden. Så att det sker en ändring på den svenska marknaden kan mycket väl vara en del av det arbetet.

Läs också: Handeln blir allt mer digital – men kedjorna fortsätter fylla din brevlåda med papper

Men att vd-bytet skulle vara en indikation på att det eviga ryktet om att Media Markt ska lämna Sverige till slut blir verklighet stämmer inte, säger Juergen Schulze-Ferebee.

– Resultatet för den svenska verksamheten under räkenskapsåret 2016/17 har stabiliserats och landade ungefär på samma nivå som föregående år. Media Markt fortsätter att investera i den svenska marknaden och fortsätter modernisera våra varuhus. Och dessutom har vi efter fem år öppnat en ny butik, i Täby, säger han och kommenterar de andra två fokusmarknaderna på följande sätt:

– Den ryska verksamheten såldes tidigare i år och på den turkiska marknaden presterar vi i linje med förväntningarna.

– Jag är särskilt glad över att tillträda tjänsten som vd för Media Markt Sverige nu när detaljhandeln är inne i ett mycket spännande skede. E-handel och fysiska butiker kompletterar varandra i allt högre utsträckning och konsumenterna ställer högre krav på service och tillgänglighet, säger Alberto Alvarez Ayuso om sin nya roll i ett pressmeddelande.