SEB:s AI-resa började på allvar för tre år sedan, konstaterar Salla Franzén, chef för data science och Mikael Andersson som är chef för det som kallas emerging technologies, kommande tekniker.

– Vi tog det generella greppet då när vi skaffade ett Hadoopkluster och kunde göra storskaligare beräkningar i en trygg miljö, säger Salla Franzén.

Ett av de första områdena man tittade på var hur privatkunderna interagerar med SEB.

– Vi insåg exempelvis att de kontaktar oss via digitala kanaler i större utsträckning än vad vi förstått och att vi måste förbättra den digitala ytan ytterligare.

Läs också: Så bygger Swedbank framtidens bank – ”allt händer i exceptionell fart”

Den stora ingången för att använda sig av AI och framför allt maskininlärning för att analysera kundernas beteenden och behov är kundtjänsten där SEB redan använder sig av AI i form av en chattbot för att ta emot och besvara frågor.

– Det är en av ytorna där vi får in kunddata och verkligen kan se hur de agerar. Om vi frågar dem om hur tjänsterna fungerar exempelvis så får vi inte alls lika mycket information, säger Salla Franzén.

Parallellt pågår också mer avancerade AI-projekt där SEB bland annat har hjälp av en doktorand och två forskare på KTH i Stockholm, finansierade av pengar från forskningsprogrammet WASP AI, som ska göra djupa analyser med hjälp av finansiella siffror för tradingverksamheten.

– Där använder vi avancerad maskininlärning med neurala nätverk så det är väldigt spännande, säger Salla Franzén.

Men tanken är inte att analyser med hjälp av maskininlärning och annan AI bara ska göras av en handfull specialister på en speciell avdelning utan att verktygen ska spridas ut i alla delar av verksamheten och kunna användas för de behov som dyker upp där.

– Vi kallade oss informellt för ett ”special forces team” i början och det handlar om att vi ska föra ut AI i verksamheten. För det här är något som måste ut till alla – man måste inte vara dataanalytiker.

Salla Franzén poängterar att det finns mängder av kompetens ute på olika avdelningar som det gäller att hitta.

– När man pratar med folk på olika avdelningar så inser man att det finns så mycket kompetens som är gömd. Sådant som inte syns i det jobb man gör utan kanske kommer från något man gör på fritiden, ett intresse. Och det kan man ta till vara på, säger hon.

– Förhoppningen är att kunskapen byggs ute i verksamheten. Jag skulle säga att det finns åtminstone 70 personer hos oss som är kompetenta nog att ta steget till avancerad analys och AI.

Läs också: Det här är AI och så funkar det

Från AI-teamets sida finns en mängd modeller i produktion, samt ett antal prototyper som är klara att användas. Däremot är det viktigt att förstå att det inte handlar om en oföränderlig modell.

– Maskininlärning är som att ha ett litet barn i familjen. Man måste utbilda dem kontinuerligt – uppdatera modellen, lägga till datamängder och ta bort datamängder som blir inaktuella.

För Mikael Andersson som arbetar mer brett med hur framväxande tekniker kan användas för banken är AI en utgångspunkt för nästan alla andra områden.

– Mycket av tekniken vi tittar på är sprunget ur möjligheterna med AI. Vi tittar även på kvantteknik som gör saker ännu snabbare och möjliggör nya typer av säker kommunikation, men där ser vi inga solklara tillämpningar ännu, säger han.

Han ser inte AI som något som magiskt ska lösa alla problem.

Minst lika viktigt som att utveckla tekniken är det att utveckla medarbetarna.

– Att få medarbetarna att göra en kompetensförflyttning – involvera rätt personer och låta dem göra en läranderesa.

Från tekniksidan försöker man därför nå ut med sådant som event som ska inspirera.

– Nästan varje gång vi är ute och pratar om det så kommer det fram någon efter som är intresserad, säger Mikael Andersson.

Och Salla Franzén konstaterar att en enda individ kan göra mycket om hen får svängrum.

– Det gäller att skapa förutsättningar för att låta intressen och kompetenser blomma ut. Där gäller det också att arbetsgivaren är flexibel. Men jag skulle säga att i stort sett varje företag har en individ som skulle kunna åstadkomma mycket inom AI om bara chansen gavs.

För att medarbetare ska få den möjligheten arbetar SEB med virtuella team.

– Då kan man jobba med AI en period utan att behöva lämna sin fasta roll.

Men finns det inte en risk att AI blir överinsålt? Att det sprids en felaktig bild av vad vi faktiskt kan göra i dag?

Jovisst är det så konstaterar de båda.

– Då gäller det att kalibrera förväntan, säger Mikael Andersson.

Och Salla Franzén fyller i:

– Ja men också plocka upp entusiasmen. Vi två har ju de roligaste jobben på banken och då gäller det att vi får med så många som möjligt.