Att AI är ordet nummer ett på branschens läppar just nu har knappast undgått någon. Diskussioner om hur AI kan appliceras på en verksamhet blir allt viktigare och allt vanligare. Men att hitta bolag som kommit igång med det på allvar och faktiskt använder det i verksamheten är inte lika lätt.

Det svenska bolaget Peltarion står just nu mitt ute i AI-vurmen och deras vilja är att göra det enklare för företag att använda sin data och med hjälp av AI förändra affären. En av bolagets två grundare, teknikchef Måns Erlandsson, tar emot på bolagets kontor i centrala Stockholm, och han konstaterar också att det finns en hel del AI-hinder att passera på vägen.

– Många misslyckas eftersom det varit väldigt svårt och väldigt dyrt, men varför är det så? Man kan koka ner det till tre punkter, säger han och går igenom de största AI-utmaningarna.

– Det första är att det är brist på experter. De finns men är väldigt svåra att få tag i. Det andra är att det handlar om en komplicerad hårdvaru- och mjukvarustack, där det hårdvarumässigt är mycket svårare att programmera grafikkort. Men även om du har datorerna och grafikkorten på plats så är hela mjukvarusidan främst byggt för forskare och forskningsvärlden. Och det är den tredje utmaningen, att de verktyg som finns är koncentrerade i två kategorier. Antingen är de väldigt specifika, eller så är de jättegenerella och ska du kunna hantera det behöver du en av de experter som är jättesvåra att få tag i.

Läs också: AI-projekt är lönsamma – men säkerheten oroar

Det saknas helt enkelt någon form av standardvariant som är enkel att komma igång med och använda. Och ja, du gissade rätt, det är precis det Peltarion har utvecklat. En molnbaserad plattform där mycket fokus lagts på det grafiska gränssnittet för att det ska vara enklare att testa sig fram att dra slutsatser utifrån den data man har på bolaget.

– Vår AI-plattform gör att det blir både billigare och enklare att använda AI, och det gör dessutom att du inte behöver ha AI-experter på samma sätt, utan det går oftast att använda den kompetens man har. Vår grundidé är att allt mer blir datadrivet, och många har kanske en hypotes om att man vill göra något. Det som behövs är att det blir enklare, snabbare och betydligt mindre kostsamt att bygga AI-projekt och sätta dem i produktion så att man kan experimentera på ett helt annat sätt, säger Måns Erlandsson och konstaterar:

– Kan man ha ett grafiskt interface blir det mycket lättare att få överblick och se vad man har gjort. Och du behöver inte göra massa frameworks utan kan få hela processen att gå snabbare, att ställa upp problemet, bygga modellen, koppla ihop data, analysera och sedan eventuellt börja om. Nyckeln är experimenterandet och det här gör den delen lättare. Ibland kan det krävas flera hundra experiment för att komma fram till något, och under de senaste två åren har vi börjat göra det mindre kostsamt.

Även om Peltarion är rejält hajpat just nu, så handlar det inte om något nystartat bolag, utan snarare ett biolag som har mognat in i sin teknik. Redan 2004 grundade Måns Erlandsson och Luka Crnkovic-Friis bolaget, och duon fann varandra i sin tydliga vilja att få ut teknologin och göra den lättare att använda.

– Vi träffades på Teknis, och vi gillade båda machine learning och neurala nät och ville använda den viktiga tekniken i industrin eftersom vi tror att det kan förändra världen, säger han.

Men även om det var 14 år sedan bolaget bildades är det först nu som det stora genombrottet verkar vara på gång. Att det nu, efter många år av stiltje, skett en renässans, beror till största delen på det som Måns Erlandsson kallar en AI-vinter.

– I slutet av 80- och 90-talet levererade inte de neurala näten på de löften som man trodde att man skulle infria, och som skulle vara så bra. Det slutade med att det blev lite av en AI-vinter.

Men för två år sedan började det bubbla igen och nu tar det fart på allvar.

Varför då, vad är det som har hänt?

– Framför allt är det mängden data och att man verkligen börjat använda den nu. AI är en teknologi som har jättestor potential och som borde användas mer i industrin, men då måste det också vara lätt att använda. Skillnaden nu är att tekniken är mogen och företag är mer öppna och ser värdet av tekniken nu, och att det vi gör kan användas till att förändra världen.

En annan anledning till att genomslaget sker först nu är molnet, och de möjligheter det medför. Än så länge finns plattformen på Google Cloud, men Måns Erlandsson säger att man vill finnas på de tre stora publika molnen, och att man arbetar för fullt med AWS och Azure. När bolaget grundades 2004 behövde en mjukvara installeras på varje dator.

– Det ska vara lätt att använda, och med en molnplattform hanterar vi problemen med mjukvara och hårdvara. Den delen blir vårt problem istället för kundens. Och en molntjänst är alltid uppe och det gör att man kan samarbeta bättre.

Intäktsmässigt handlar det om en prenumerationsmodell. Den är dock inte helt spikad än, men tanken är att det ska baseras på hur mycket man använder plattformen.

– Vi är den första plattformen för operational AI och kunden får helheten från ax till limpa. En väldigt viktig del är att vi flyttar tekniken närmare problemägaren. Det är en klassisk utmaning, att den som förstår problemet inte förstår tekniken och då läggs det mycket tid och kraft på att lösa fel problem.

I dagsläget har bolaget runt 50 anställda, och hittills har man fått in dryga 140 miljoner kronor från tunga investerare som Wallenbergs ägarbolag FAM och EQT Ventures. Det senaste steget i utvecklingen är det sälj- och marknadskontor som öppnats i London, men Måns Erlandsson poängterar att man fortfarande är i ett tidigt skede, och att intresset från kunderna just nu är högre än vad man skulle hinna med. Och därför skyndar man långsamt.

– Vi får mycket förfrågningar och började ta på kunder på plattformen i våras, men vi är fortfarande i full färd med att bygga. Det finns gott om idéer och en lång backlog med grejer vi vill ha på plattformen. Just nu handlar det om att försöka hantera mängden folk som vill komma på. Men samtidigt vill vi att de ska få en bra upplevelse på plattformen, och vi vill försäkra oss om att vi ska kunna ta hand om dem, säger han.

Läs också: Inte bara AI-experter som är heta – nu anställer it-jättarna hjärtläkare

Att det gått så pass bra hittills förklarar han delvis med att bolaget har förmånen att verka i ett gynnsamt klimat, det vill säga Stockholm, där det finns gott om duktigt folk efter framgångar för mjukvarubolag som Spotify, King och Truecaller.

– Stora delar av vårt back end-team kommer från King, Spotify och Truecaller, och när vi fått in de personerna har vi byggt upp en grupp som fungerat som en grundplåt, och det har även gjort att vi fortsatt attrahera duktiga talanger.

Så ni räknar med att bli nästa techsuccé från Stockholm?

– Ja, vi hoppas på det. Går det som vi vill ska vi bli förstahandsvalet för den som vill använda AI i produktion.

Hur ser tidsplanen ut, när slår ni igenom på bred front?

– Nu ska vi först lyfta på företag och se vad de tycker. Vi har precis startat sälj- och marknadskontor i London. Vi ser att vi kommer att vara en internationell spelare och att vara på en marknad med engelska som modersmål underlättar. Där finns det dessutom en bra AI-community, mycket tack vare Deep Mind. Vi börjar där och sedan försöker vi sprida oss.


Boka plats på årets CIO Trend – gör dig redo för 2019