Livsmedelsjätten Ica drog igång sin e-handel för ungefär tre år sedan, och det här är en kanal som företaget investerat kraftigt i. Till exempel meddelade de i maj att de investerar 600 miljoner kronor i en e-handelsplattform och teknik för högautomatiserade e-handelslager.

När Ica i dag rapporterar för sitt tredje kvartal är det lätt att inse varför e-handeln är så viktig – företaget fortsätter att öka rejält på det här området.

Läs mer: Så ska Ica lyckas maxa sin e-handel – och möta hotet från Amazon

I delårsrapporten uppger Ica att onlineförsäljningen för Ica Sverige under tredje kvartalet uppgick till 365 miljoner kronor. Det är en ökning med 41 procent, jämfört med hur det såg ut motsvarande period förra året, då Icas e-handel omsatte 259 miljoner kronor.

Lösplock ökade med 47 procent och Ica Matkassen med 6 procent.

Vid periodens slut var 256 Ica-butiker aktiva med e-handel inom lösplock och 605 butiker erbjöd mattkassen.

Under hela niomånadersperioden omsatte e-handeln 1,2 miljarder kronor (jämfört med 836 miljoner motsvarande period förra året).

Läs mer: Boom för Icas e-handel – men nu väntar vd:ns tuffaste utmaning

Dock uppger Ica i rapporten att e-handelslagret i Stockholm, som är i en uppstartsfas, belastade resultatet negativt

Det ska dock påpekas att e-handeln fortfarande bara är en liten del av koncernens totala försäljning. Totalt omsatte Ica Sverige 20,7 miljarder kronor, vilket var en ökning med 4,3 procent.