Köpet av Red Hat är IBM:s största förvärv någonsin. Ungefär 310 miljarder kronor får it-jätten hosta upp med – vilket också gör det till ett av de största förvärven inom it-branschen överhuvudtaget.

Varför denna massiva satsning från IBM:s sida? Det handlar naturligtvis om att ta upp kampen mot Amazon Web Services, Microsoft och Google nu när företagen allt mer börjar använda sig av molnet – både för att spara pengar men också, vilket blir allt vanligare, för att dra affärsnytta av molnet.

Läs mer: IBM köper Red Hat för 310 miljarder – "en game-changer"

Phil Dawson, som är analytiker på analysföretaget Gartner, säger till Computer Sweden:

– Jag är faktiskt mycket förvånad över det här förvärvet. Skulle jag ha gissat så hade jag snarare trott att de skulle köpa Suse. Inte bara eftersom de är mindre utan också för att då hade de kunnat ta marknadsandelar från Red Hat på on-prem-lösningar (egna datahallar) samtidigt som de växer sin molnaffär. Att de köper Red Hat visar därför att det här är en del av deras molnstrategi, det är där de ska växa.

– Men det är klart att det här förvärvet handlar både om on-prem och molnet. De måste försvara sin on-prem-affär och samtidigt växa molnaffären, och om de lyckas sköta det parallellt så kan det här bli framgångsrikt, säger Phil Dawson.

När det gäller molnet använder sig IBM av en hybridstrategi: De vill fungera som en neutral kraft för de företag som är rädda att bli inlåsta hos en av de stora leverantörerna, och vill därmed fungera som en länk mellan olika plattformar och egna datahallar. Många företag vill ha till exempel särskilt känsliga data i egna datahallar eller i ett privat moln, men använda sig av publika molntjänster som AWS eller Azure för andra data.

Barclays analytiker skriver i en kommentar som nyhetsbyrån Reuters tagit del av att det är viktigt för IBM, för att få den här affären att fungera, att de upprätthåller Red Hats neutralitet när det gäller plattformar och deras multicloud-strategi. ”Den här affären är kulmen på IBM:s befintliga partnerskap med Red Hat, och vår uppfattning är att IBM får en mycket strategisk tillgång för att främja sina hybridmolnssatsningar”, skriver Barclayanalytikern.

Red Hat kommer också att bli en enhet inom IBM:s division för hybridmoln, och deras vd Jim Whithurst ska ingå i IBM:s seniora ledningsgrupp.

Martin Sundblad som är analytiker på analysföretaget IDC, säger att IBM arbetar hårt för att ta igen marknadsandelar inom molntjänster. Både globalt och i Sverige dominerar Amazon och Microsoft:

– IBM har haft en strategi av organisk tillväxt, vilket de nu kompletterar med ett förvärv för att vinna mark. Nu får IBM en mer komplett stack av programvara för orkestrering och integration genom det här förvärvet.

Martin Sundblad fortsätter:
– Red Hat har varit mycket aktiva gentemot utvecklarna med open source, och har satsat hårt på att vara en community för utvecklare. Det är också en målgrupp för Amazon, Microsoft och Google, med erbjudande inom utvecklarplattformar och mikrotjänster. IBM vill kombinera sin enterprise-skala med Red Hats attraktionskraft och förmåga att förnya open source. Det ska ses som en möjlighet för den svenska marknaden, men det återstår att se om det lyckas – de första kommentarerna från utvecklarcommunityn är naturligt nog skeptiska.

Läs mer: Smart drag av Red Hat att köpa Core OS

IBM:s vd Ginni Rometty kommenterar affären så här:
– Förvärvet av Red Hat är en game-changer. Det förändrar hela molnmarknaden.

– De flesta företag har bara gjort 20 procent av sin molnresa, de hyr datakraft för att få ner kostnaderna. De övriga 80 procenten handlar om att skapa riktigt affärsvärde och driva tillväxt. Det här är molnets nästa kapitel. Det här innebär att man riktar sina applikationer mer mot det hybrida molnet, extraherar mera data och optimerar varje del av organisationen, från leveranskedjan till försäljning.