Butikskedjan Indiska uppger att man har en kundbas med 1,2 miljoner medlemmar. Men bara 5 procent i den skaran har provat att handla på nätet. Det ska det bli ändring på och därför väljer man nu att investera i en ny molnbaserad lösning för e-handel från SAP. De uttalade målen är att dels öka den egna flexibiliteten, dels locka fler kunder att handla online.

– I dag kommer tio procent av vår omsättning från näthandel men vi räknar med en ökning till 25 procent inom de närmaste tre åren. Vi har också en tydlig strategi för omnikanal och den nya plattformen gör att vi kan fortsätta integrera vår försäljning online och i butik, säger Karin Lindahl, vd på Indiska.

Den e-handelsprodukt som ska installeras heter SAP Commerce Cloud, och planen är att den ska installeras under november med hjälp av SAP:s partner Remit. Och om man varit sena med e-handeln överlag kan kedjan i alla fall kalla sig pionjär i det här sammanhanget.

– Indiska är en av de första kunderna i Norden som satsar på vår nya molnplattform Commerce Cloud. De kan nu minska sina kostnader samtidigt som de blir mer effektiva och flexibla under perioder som Black Friday när näthandeln är extra aktiv, säger Peter Alvmo, affärsutvecklare på SAP.

När Indiska nu satsar på att öka försäljningen i alla kanaler kommer det även att innebära en del nyheter i butikerna.

– Butikspersonalen tycker att det är bra med onlinehandel. Om en vara är slut i butiken kan de berätta för kunden att man också kan handla den på nätet. I planen ingår också hemleverans från fler butiker och att länka ihop butikerna med varandra. Det innebär att man kan betala för en vara i butik och sedan få den levererad hem till dörren senare på eftermiddagen, säger Karin Lindahl.

Hon säger också att den nya digitala plattformen ger en bra bas för fortsatta satsningar på omnikanal. Eftersom lösningen finns i molnet kan den anpassas efter behov, vilket är ett måste för en butikskedja som Indiska. Till exempel kan ny väderinformation innebära att man snabbt måste ställa om marknadskampanjer och ersätta slutsålda varor med andra.

– Det känns lite omodernt att använda traditionella lösningar. Med molnet blir man så mycket mer snabb och rörlig. Hittills har vi mest arbetat med att optimera vår webb men den nya SAP-lösningen gör att vi får funktioner som vi inte haft tidigare. Nu kan vi ta ett helhetsgrepp på allt från inkommande trafik till det sista steget med logistik. Vi tror på vårt butiksnät men mycket av tillväxten kommer att vara online. Framför allt i Sverige men på sikt tittar vi också utanför Skandinavien, säger Karin Lindahl.

Läs mer: H&M köper in sig i Klarna – ska samarbeta globalt