Efter köpet av Avega Group för ett år sedan har Tieto fått smak på att shoppa på den svenska marknaden. I april köptes Nsec, som skulle stärka bolaget inom offentlig sektor. Idag presenterar man nästa affär.

Den här gången är nischen digital kundupplevelse, och bolaget som köps är Meridium, som har cirka 60 medarbetare i Kalmar och Stockholm. Tieto konstaterar att man inom koncernen har fler än 500 specialister inom digital kundupplevelse, som även är ett av bolagets strategiska tillväxtområden. Över 100 av dessa specialister sitter i Sverige.

Digitala kundupplevelser innefattar exempelvis digital strategi, design, e-handel, onlinetjänster, digitala marknadsföringssystem och avancerad dataanalys. Med Meridium, som är specialist på Episerver, får man in mer muskler och inte minst mer kunnande inom området.

– Det är en bra dag idag, det här är superkul. Den digitala interaktionen och hur man möter kunderna är en stor förändring som pågår i alla organisationers verksamhet, och alla jobbar med det idag. Nu får vi in 60 duktiga medarbetare som kan hjälpa oss. På Tieto främjar vi entreprenörsanda, modet att utmana, teamwork och öppenhet och ser framemot att driva på vår innovationstakt ytterligare tillsammans med Meridium, säger Tietos Sverigechef Håkan Dahlström till Computer Sweden.

Det är alltså det tredje svenska förvärvet under det senaste året, men på frågan om det är färdigförvärvat nu vill Håkan Dahlström egentligen inte kommentera utan svarar i mer generella ordalag.

– Vi har en lång historik av att göra förvärv när vi ser att det finns möjligheter. Det här är helt i linje med vår tillväxt- och innovationsstrategi på den svenska marknaden. Att få in rätt kompetens är avgörande för att vi ska kunna fortsätta vara innovativa och fortsätta växa.

– Vi delar samma kultur och värderingar, och är övertygade om att dessa skapar förtroende och utger en bra grund för ett smidigt sätt att jobba på. Tieto är starkt engagerade i att utveckla digitala kundupplevelser vidare och har en tydlig strategisk och operationell riktning. Vi delar denna ambition och ser att det är en fantastisk möjlighet att få erbjuda våra kunder fler mångsidiga tjänster och tillsammans stärka vårt gemensamma erbjudande, säger Mats Lindblom, vd på Meridium om bolagets nya ägare.

Läs också:
Tieto-bossen om Stockholmsstriden och uppköpen