Nu när handlarna har fått in Black Friday på den svenska handelskartan är det dags att lära sig nästa stora handelsdag som mosats in i kalendern i slutet av året.

Det handlar om Singles Day, som brukar kallas världens största handelsdag. Enligt Elgiganten, en av få svenska aktörer som slagit på den kinesiska trumman, så gjorde Singles Day ”en succébetonad premiär på den svenska marknaden förra året”. Exakt vad begreppet succé innebär i sammanhanget kan säkert diskuteras. Kedjan framhåller att de kampanjer som kördes innebar att försäljningen dubblades jämfört med motsvarande dag året innan.

– Vi tror på en fördubblad försäljning under Singles Day även i år och att det kan bli en lika stor handelsdag som Black Friday på sikt, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Det är framför allt e-handelsjätten Alibaba som lyfter fram Singles Day, som alltid infaller den 11 november. Den uppkom på 90-talet som en protest mot Alla Hjärtans Dag, för att fira alla singlar, och har sedan dess alltså vuxit till att bli världens största shoppingdag. Den tanke som planterats in är att man ska unna sig själv något extra, oavsett relationsstatus.

– Det är viktigt för oss att lyssna på våra kunders önskemål och följer därför de globala trenderna på marknaden. Gensvaret från kunderna översteg alla förväntningar i fjol och vi dubblade försäljningen jämfört med motsvarande dag året innan. Singles Day är här för att stanna och blir startskottet för årets mest intensiva period med både Black Friday och julhandeln precis runt hörnet, säger Niclas Eriksson.

Hos Alibaba spår man också att årets dag kommer att bli större än någonsin. Under fjolåret pratades det om att handeln omsatte motsvarande 213 miljarder kronor under en och samma dag. Alibaba konstaterar att mer än 180 000 varumärken kommer att delta i år.

Att utöver det redan etablerade Black Friday trycka in ännu en handelshögtid så nära jul kan tyckas märkligt. Andreas Svensson på HUI Research tror dock att den här typen av handelsdagar är här för att stanna, och han tror snarare att vi kommer att få se ännu flera framöver.

Andreas Svensson
Andreas Svensson, HUI Research.

– Black Friday fick sitt stora genomslag 2015. Det är en företeelse som har funnits länge i USA och Storbritannien. Och förra året fick den stort genomslag i den fysiska handeln i Sverige. En handelsdag är ett sätt för olika aktörer att etablera sig på marknaden. Det finns en logik i att det sker på den digitala arenan först. Det är där konkurrensen finns och utifrån det perspektivet som vi har fått hit handelsdagarna. Om inte de svenska handlarna satsar är det stor risk att svenska konsumenter söker sig utomlands och handlar där istället, säger han, men konstaterar att Singles Day har en bra bit kvar innan den närmar sig Black Friday.

– Singles Day har en helt annan utgångspunkt. Det har inte slagit i Europa på samma sätt än. Men vi har sett en Kinahandel som varit ganska stor, där svenska konsumenter använt sig av kinesiska plattformar ganska länge. Det har än så länge har inte varit någon jätteuppslutning under de tre-fyra år det har varit i Sverige, utan det har mer handlat om enstaka aktörer, som någon skönhetsaktör och någon elektronikaktör.

Och Alibabas Singles Day är långt ifrån det enda exemplet på ett företag som har lanserat en handelsdag. En annan e-handelsjätte, Amazon, har sitt Prime Day, som i år inträffade den 16 juli, och här hemma i Sverige har Cdon lanserat sin egen variant, Green Friday, som i år hölls i slutet av april.

Andreas Svensson säger att det för de stora e-handlarna handlar om att skapa en attraktiv plattform, och genom den specifika dagen bygga intresset för sin plattform.

– Vi tror att vi kan förvänta oss fler handelsdagar framöver och att vi kan få se flera varianter av den här typen av plattformsdagar, säger han och poängterar att tillverkarna gärna eldar på beteendet.

– Ju större du är desto lättare har du att få avtal med leverantörer inför dina kampanjer, så det är naturligtvis lättare för de riktigt stora att driva sina kampanjer, medan mindre aktörer kanske hamnar i att de får kampanja ut det de har och därmed tvingas tumma på marginalerna. För tillverkarna är det ofta en bra möjlighet att kunna komma ut och ta marknadsandelar för vissa specifika produktgrupper.

Tittar man på Elgigantens storsatsningar så ligger Black Friday och Singles Day nära varandra i tid, och inte minst ligger de nära det som fortfarande är den viktigaste perioden på året, julhandeln. Men frågan är hur länge det håller i sig.

– Julen har fortfarande en särställning, men vi handlar allt mer jämnt fördelat över året. Trenden är att vi inte längre sparar oss till slutet av året utan att vi istället handlar året runt, konstaterar Andreas Svensson, som tror att det handelsmönstret gör att nya framtida handelsdagar kan komma att hamna mer utspritt.

– Slutet av året är fortfarande då vi konsumerar som mest i detaljhandeln, men trenden är att det konsumeras mer och mer i en jämn fördelning över året, och då kommer det finnas utrymme för nya stora handelsdagar.

Läs mer: 

Svenska handlare har ögonen på Amazon – vad händer när jätten kommer hit?

Allt inför Black Friday 2018 – rea, bästa pris och återförsäljare

E-handlarna är vinnare när julhandeln bara ökar och ökar