Flera analyshus pekar på att det senaste kvartalet varit riktigt usel för smartphone-försäljningen i världen.

Enligt Strategy Analytics gick försäljningen under tredje kvartalet ner med åtta procent jämfört med motsvarande period förra året till 360 miljoner sålda enheter.

Linda Sui, analytiker på Strategy Analytics, påpekar att den globala smartphonemarknaden nu minskat fyra kvartal i rad och därmed är inne i en recession (en betydande ekonomisk tillbakagång som varar mer än ett par månader, enligt definitionen).

– Branschen kämpar med längre ersättningscykler och att det byggs upp lager i flera regioner. Men det har också saknats spännande innovation inom hårdvarudesign, säger hon.

Tillbakagången bekräftas av ett annat analysföretaget, nämligen IDC, även om deras nedgång under senaste kvartalet stannar vid sex procent.

IDC pekar på två stora förklaringar. Dels att den största leverantören Samsung har det tufft just nu. De står för 20 procent av marknaden – och minskade under perioden med 13 procent.

Den andra stora förklaringen är enligt IDC att den största marknaden, den kinesiska, går kräftgång. Försäljningen i Kina gick ned för sjätte kvartalet i rad.

Lite paradoxalt är att de kinesiska leverantörerna går ganska bra. Huawei verkar nu har etablerat sig som näst största leverantör och innehar den positionen i båda mätningarna med en marknadsandel runt 14-15 procent.

Därefter följer Apple som ligger runt 13 procent.

Fyra är Xiaomi (9-10 procent) och femma Oppo (8-9 procent).

– Kampen om toppen blir allt hetare, då Huawei ännu en gång har tagit andraplatsen från Apple. Men även om Huawei har slagit Apple under Q3 så kan fjärde kvartalet med julhandeln göra Apple till marknadsledare tack vare tre nya smartphone-modeller, säger Anthony Scarsella som är analytiker på IDC.

– Men oavsett blir fjärde kvartalet spännande med ett stort antal nya flaggskeppsmobiler tillgängliga på marknaden. Med nya Iphones, Mate 20, Pixel 3, V40, Note 9 och OnePlus 6T så har konsumenterna mycket att välja på när de ska uppgradera. Dessutom bör smartphonetillverkarna tjäna mer pengar per såld enhet de närmaste kvartalen i och med de nya flaggskeppsmobilerna.

Läs mer: 
Nu börjar Google ta betalt av smartphone-tillverkarna för sina appar
Dyrare mobiler går bäst på trög smartphone-marknad