När försäljningen av surfplattor summeras av analyshusen brukar det inte bjuda på några större glädjeämnen för leverantörerna. Det här är en marknad som har de stora ökningarna bakom sig. Men även om siffrorna över tredje kvartalet som vanligt visar på minskningar så finns det en del nyckelaktörer som har anledning att fira, åtminstone lite grann.

Enligt Strategy Analytics rapport för tredje kvartalet så ökar både Huawei och Microsoft försäljningen jämfört med samma period under förra kvartalet.

Dessutom så ökar jättarna i sammanhanget, Apple och Samsung, marknadsandelarna, trots att de tappar försäljning. Det innebär i korthet att de andra leverantörerna tappar mer.
Totalt sett minskar den globala surfplatte-marknaden med 10 procent, enligt Strategy Analytics. Totalt såldes nästan 40 miljoner surfplattor under kvartalet.

Eric Smith som är analytiker på Strategy Analytics kommenterar:
– Om vi bortser från den kvartalsvisa kampen, så har Apple nått en intressant punkt där de verkligen försöker skaka om hela datormarknaden med mycket kraftfulla Ipad Pros, som konkurrerar direkt med bärbara datorer och Windowsbaserade enheter. På ett sätt ligger det här i linje med vad Microsoft och ARM utvecklar med energieffektiva bärbara och pc med avtagbara tangentbord, så kallade 2-i-1-datorer. I slutänden så handlar det om att tjäna mer pengar per sålda enheter och förbereda sig för framtida behov vad det gäller datorbehov.

Även om Samsungs och Apples leveranser sjunker om man jämför med fjolåret så växer deras marknadsandelar.
– Det verkar som om efter ett starkt andra kvartal och i väntan på lanseringar av nya Ipad Pros under fjärde kvartalet, så har konsumenterna dragit sig lite tillbaka och föredragit Ipads i lägre prisklasser för underhållning, säger senioranalytikern Chirag Upadhyay. Samsungs stora utmaning har varit att tjäna pengar oavsett leveransvolymer, och det här kvartalet kan vara början på en stabilisering på den fronten.

I övrigt kan konstateras att Apples IOS-leveranser föll med sex procent jämfört med tredje kvartalet förra året. De 9,7 miljoner enheter som Apple sålde innebär att de har 24 procent av surfplattemarknaden. Trots minskningen ökade Apple sina marknadsandelar med en procentenhet. Apple är klart största leverantör med över 24 procent av marknaden. Samsung har drygt 13 procent av marknaden.

Bland de fem största leverantörerna är det bara kinesiska Huawei som ökar försäljningen. De hade en tillväxt på 18 procent under kvartalet vilket gjorde att den totala försäljningen landade på 3,8 miljoner enheter. Samsung, Lenovo och Amazon tappade alla försäljning.

Även Microsoft ökade försäljningen, konstaterar Strategy Analytics och de har återtagit sin ”ledande position när det gäller Windows 2-i-1-enheter med lanseringen av den billigare Surface Go och den uppfräschade Surface Pro”. Det här är tredje kvartalet i rad som Microsoft ökar försäljningen inom det här området. Hur stor Microsofts ökning var framgår dock inte, då analysföretaget bara redogör för de fem största leverantörerna, och där platsar inte Microsoft.

De totala Windows-leveranserna, alltså inkluderat andra tillverkare, föll dock med 12 procent till 5,7 miljoner enheter.

Android-leveranserna gick ner med 11 procent till 24,3 miljoner.

Läs mer: Luften ur: nu rasar smartphone-försäljningen

Läs mer: Så mycket får smartphone-tillverkarna betala för Googles appar