Med Elgiganten och Media Markt i spetsen är det allt fler som hakar på Singles Day-hajpen här i Sverige. Även om det är en ny företeelse här råder det ingen tvekan om att handelsdagen är het på hemmaplan. Det blev nämligen ett nytt rekord igen när Alibaba Group under gårdagen körde sin handelsdag Singles Day.

Det var tionde året i rad som Alibaba körde sin jättesatsning, och det som bolaget kallar världens största shoppingevent landade i år på en omsättning på hisnande 30,8 miljarder dollar, vilket motsvarar 281 miljarder kronor. Det är en ökning med 27 procent jämfört med fjolårets Singles Day.

Exakt hur man definierar vad som är vad är oklart men Alibaba kommunicerar att det var ”230 länder och regioner” som genomförde transaktioner under årets handelshögtid. En mer konkret uppgift som framkommer är att de länder som sålde mest till Kina var Japan, USA, Sydkorea, Australien och Tyskland. Över 40 procent av kunderna köpte varor från internationella varumärken.

Joe Tsai, som har titeln executive vice chairman på Alibaba konstaterar att inte ens de handelstvister som pågår kunde sätta stopp för det nya rekordet.

– Jag tror man måste förstå Alibaba och vad Alibaba gör utifrån hur trenderna långsiktigt utvecklas i Kina, med en växande kinesisk medelklass. Den trenden kommer inte att stoppa, oavsett om det är handelskrig eller ej, säger han.

Koncernchefen Daniel Zhang fyller i med att årets högtid var ett vikigt steg för Alibabas handelskoncept New Retail, där handlare kan använda jättens e-handelsplattform. Han uppger att fler vanliga fysiska butiker än tidigare har valt att haka på med ”smarta butiker” som kombinerats med aktiviteter även utanför webben, och det har skett runt om i landet.

– Idag var det mer än 200 000 smarta butiker som deltog under 11 november. Som vi alltid brukar säga så tror vi starkt på att det första de fysiska butiker som vill vara med i New Retail bör göra är att bli digitala. Att alla dessa handelspartner deltog aktivt var inte nödvändigtvis för att det var en stor handelsdag, utan snarare för att det var en dag då de kunde ge sina kunder en unik upplevelse, säger han.

Läs också: 
Alibaba tar rygg på Amazon: Vill göra molnet till ”huvudbusiness”
Black Friday är bara början – därför får vi snart ännu flera handelsdagar