Konsultjätten Accenture har fått smak på digitalbyråer. Nu köper bolaget Stockholmsbaserade Kaplan, som beskrivs som en byrå inom crm-lösningar och datadriven marknadsföring som levererar personliga varumärkesupplevelser. För Accenture är det ännu ett verktyg i jakten på att vässa de digitala användarupplevelserna för kunden.

Accenture Interactive är inne i en rejäl offensiv i Norden. Adam Kerj presenterades nyligen som kreativ chef för organisationen, och strax därefter köptes en annan byrå, The World Loves. Sedan tidigare har man även köpt på sig service design-byrån Fjord och e-handelsbyrån Brightstep.

Kaplan, som grundades 1987 av Marianne Kaplan, är alltså specialiserad på datadriven marknadsföring, crm-lösningar, kreativa koncept, riktad kundkommunikation och dataanalys. Bland byråns kunder finns Circle K Europe, Com Hem, SJ, Svenska Spel och TV2 Denmark. Bolaget har kontor i Stockholm och Köpenhamn, samt ett dotterbolag i Oslo.

– Kaplan skapar personliga kundupplevelser genom en holistisk syn på marknadsföring. De har förmågan att förvandla data och konsumentinsikter till relevanta, riktade användarupplevelser som skapar mervärde för kunderna. Genom att kombinera Kaplans expertkompetenser med Accenture Interactives tjänster inom handel och kreativ marknadsföring kan vi tillsammans skapa framtidens experience-byrå, säger Mattias Boman, chef för Accenture Interactive i Norden.

Som en del av Accenture Interactive kommer Kaplan att få tillgång till Accentures globala närvaro och kunnande inom design, innovation, innehållsproduktion, marknadsföring och handel.

– De senaste årens tekniska utveckling har revolutionerat den moderna marknadsföringen. Idag finns möjlighet att nå massorna med personliga kundupplevelser, vilket är precis vad våra tjänster är utformade att göra, säger Linda Hellström, med titeln co-managing partner på Kaplan, och hennes kollega med samma titel, Johan Nordenström, fyller i med följande ord om förvärvet:

– Kaplan har haft en stark tillväxt de senaste åren, och vi är verkligen stolta över att ta nästa kliv i vår resa tillsammans Accenture Interactive.

Läs också: 
AWS, Google eller Microsoft – nu måste konsulterna välja sida i molnstriden
Dataanalyser behöver inte vara komplexa för att vara värdefulla