Världens fjärde största mobiltillverkare Xiaomi kommer nu att utöka sin närvaro på den svenska marknaden genom sitt samarbete med East & West Distribution, som kommer att vara Xiaomis officiella distributör i Sverige.

– Det känns oerhört kul att vi efter ett par år som återförsäljare till Xiaomi via webbshoppen Mistore nu blir den officiella distributören för Sverige, säger East & West Distributions styrelseordförande Jojje Måbrant.

Xiaomi, som grundades så sent som för bara åtta år sedan, har utmanat de största tillverkarna med pris som främsta vapen. Bolaget har officiellt gått ut med att man aldrig kommer ta ut en högre vinstmarginal än 5 procent efter skatt för hela försäljningen av hårdvara.

Enligt East & West Distribution är det något som verkligen sticker ut då mobiltillverkare normalt tar en vinstmarginal på upp mot 50 procent. Orsaken till strategin är att Xiaomi istället räknar med att vinsten ska komma från företagets olika app- moln- och streamingtjänster.

Och strategin har alltså tagit Xiaomi till den globala mobiltoppen. På East & West Distribution hänvisar man till den senaste rapporten från IDC, där Xiaomi innehar en stabil fjärdeplats.

Distributören inledde ett samarbete med Netonnet i somras, och då tog den svenska försäljningen fart. Sedan dess har man fått in fler återförsäljare, och satsar nu stort.

– Med produkter som Pocophone, en flaggskeppsmobil prissatt till nästan hälften av konkurrenterna och en portfölj med minst lika bra produkter i relation till det pris konsumenten betalar, har den svenska marknaden redan tagit emot oss med öppna armar och då har vi ännu bara skrapat på ytan, säger Krister Sundquist, vd på East & West Distribution.

– Det har pratats ett tag i telekomkretsar om Xiaomi, och intresset bland kunder och återförsäljare har ökat lavinartat den senaste tiden. Logistikpartners behövs för att kunna möta denna efterfrågan. Därav påbörjar vi resan genom ett logistikavtal med Brightstar. Flera logistikavtal håller på att ses över för att möta kunder och återförsäljare även inom andra kategorier än traditionell telekom, säger Jojje Måbrant och utvecklar:

– Vi ser tydligt att beteendet hos kunderna ändrats den senaste tiden vilket ger Xiaomi alla möjligheter att göra ett stort avtryck på den svenska marknaden. Jag är också väldigt stolt över mina kollegor som på rekordsnabb tid fått till ett avtal kring logistik, vilket resulterat i att produkterna finns i lager hos vår logistikpartner redan idag.

Läs också: 
Dyrare mobiler går bäst på trög smartphone-marknad
Luften ur: nu rasar smartphone-försäljningen