I juni beslutade riksdagen om en ny spellagstiftning som innebär att alla som agerar på marknaden måste ha licenser. Marknaden delas in i tre olika delar – en helt konkurrensutsatt för dem som sysslar med nätkasinon, nätpoker och olika typer av betting, en del för spel för allmännyttiga ändamål, det handlar framför allt om lotterier och nummerspel som Lotto, Postkodlotteriet, Triss och liknande, och som blir fortsatt skattebefriad och påverkas i mindre grad.
Den tredje delen handlar om de spel där staten genom Svenska Spel har monopol – fysiska kasinon och spelautomater som Vegas.
För Svenska Spel får den nya modellen större påverkan på deras verksamhet än kanske någon annan aktör på marknaden. Eftersom de är de enda som agerar på alla tre delarna av spelmarknaden måste de också organisera om sig i grunden eftersom verksamheterna enligt den nya lagen ska vara tydligt åtskilda.
– Från att ha arbetat med att få Svenska Spel att ge samma upplevelse till kunden oavsett kanal och produkt så måste vi nu arbeta för att hålla isär delarna i stället, säger Jörgen Olofsson, cio på Svenska Spel.
Hanna Lindqvist, utvecklingschef på Svenska Spel som är programchef för transformationen konstaterar att det inte bara handlar om att hålla isär data.
– Det handlar om att ta fram och separera appar och webbar – det ska vara tydligt att det är olika ställen och de får inte se likadana ut. Och det är mycket med namnet – att rätt url:er kommer upp när man googlar och så vidare.
Men det är bara en liten del av det arbete som Svenska Spel gjort – och gör – för att anpassa sin it till den nya lagstftningen. Även om man började arbetet så smått redan förra hösten när man såg att en ny lag var på väg så var det utan att exakt veta hur den skulle utformas.
– När vi började i höstas så visste vi rätt lite, sedan har vi fått veta mer under resans gång, säger Hanna Lindqvist.
– Så vi gjorde arbetet utifrån att det skulle fungera även om lagen inte gick igenom så vi inte skulle behöva backa alltihop.
Att man behövt starta arbetet innan riksdagsbeslutet fattats för att hinna med har också satt press på de interna beslutsprocesserna.
– Vi har behövt ta beslut om en stor ombyggnad trots att det inte funnits något riksdagsbeslut.
Kostnaden för ombyggnaden och omställningen till ny spelmarknad ligger inte bara på miljonbelopp utan om ”miljoner med två nollor efter” bedömer de två.
– Vi har ju behövt splitta systemen mellan de tre delarna ifrån klienten ända ner i botten, säger Hanna Lundqvist.
Det har också ställt krav på helt nya tekniska lösningar. I praktiken har man i huvudsak använt sig av tre olika angreppssätt.
I en del fall har man köpt nya produkter och i andra delar har man haft kvar den befintliga.
Exempelvis har man skaffat en ny kundplattform för den konkurrensutsatta medan de andra två delarna har egenutvecklade.
En annan väg har varit att använda sig av samma mjukvara genom att kopiera den och återanvända i de olika delarna.
– Och i något fall har vi använt en så kallad multitenantlösning som kan användas av flera utan att mixa data och information, säger Jörgen Olofsson.
Som en extra krydda ska alla tre delar också ha kontakt med den databas som den nya Spelinspektionen ska bygga upp och där spelmissbrukare ska kunna lägga in blockeringar så de inte kan spela på sajterna och också slipper ta emot reklam.
Som CS tidigare rapporterat är Spelinspektionens tekniska lösning inte färdigbyggd ännu utan finns skarp först närmare årsskiftet.
– Den skulle vi såklart velat ha på plats så att vi kunde testat det samtidigt med att vi testar resten av systemen, nu arbetar vi lite i blindo, säger Hanna Lindqvist.
It-organisationen är en av de delar på Svenska Spel som inte delas upp. Den kommer att fortsätta vara leverantör till alla de tre olika delar som resten av verksamheten nu delas in i.
Men det ställer nya krav konstaterar de båda. Tidigare har man kunnat prioritera en del före en annan med hänvisning till att det är till fördel för Svenska Spel som helhet. Nu när alla delar är egna affärer fungerar inte det.
– Vi måste anpassa oss till det och agera mer som en riktig leverantör med avtal för vilken nivå våra tjänster ska hålla, säger Jörgen Olofsson.
Även om den nya regleringen har tvingat Svenska Spel att bygga om och också lämna sin strategi om att försöka skapa en enhetlig upplevelse så tycker Jörgen Olofsson att det är positivt att marknadens aktörer nu tvingas följa svensk lagstiftning och betala skatt i Sverige – så att spelplanen jämnas ut med samma spelregler för alla.
Och det är med skräckblandad förtjusning de ser fram emot årsskiftet då hela deras it-arkitektur ska bytas ut på några timmar.
– Det är en hård deadline. Före midnatt på nyårsafton får vi inte bedriva den verksamhet vi ska göra sen och efter midnatt får vi inte bedriva den verksamhet vi bedriver nu.
Så 20–30 medarbetare kommer att få fira nyår på jobbet helt enkelt. Några timmar före midnatt kommer sajten att stänga ner och sedan kommer det att återuppstå några timmar in på det nya året som tre separata sajter.
– På ett sätt längtar man dit och på ett sätt skulle man vilja att det var längre tid kvar. Det är mycket som står på spel – vi är ju lite som bankverksamhet. Inga transaktioner får tappas bort, säger Jörgen Olofsson.
Läs också:
Snart ska spelare kunna spärra sig från både betting och reklam – kommer det fungera?
Så ska ATG göra travsporten digital