Indiska it-leverantören HCL har gjort stora satsningar i Sverige senaste åren – inte minst med köpet av Volvo IT 2016 – något som har gjort Norden till jättens största europeiska marknad.

Och när Computer Sweden träffar den globala marknadschefen Arthur Filip under ett besök i Sverige, som han besöker för att vara med och inviga ett nytt Stockholmskontor, står det klart att företaget inte har för avsikt att dra ner på takten.

– Det här är vår största marknad i Europa, och vi ska fortsätta göra stort avtryck i flera städer och regioner, säger han.

Kan man förvänta sig fler förvärv i samma storleksordning som Volvo IT?

– Inget är uteslutet, vi har öppna ögon och vi har resurser och kapacitet. Vi fortsätter leta efter meningsfulla bolag. För oss är inte bara Sverige utan hela Norden intressant. Det är en region som kombinerar disciplin och kreativitet, och det finns en förståelse för ny teknik här. Den digitala transformationen har kommit långt.

Pankaj Tagra, Arthur Filip
Foto: Mattias MalmqvistHCL:s Pankaj Tagra och Arthur Filip på det nyinvigda kontoret.

Arthur Filip berättar att HCL nyligen gjorde ett stort förvärv i Tyskland, också där av en specialist inom fordonsindustrin.

Nordenchefen Pankaj Tagra tillägger:

– Så länge ett bolag adderar värde till oss så är vi öppna för nya affärer. Det ska addera kompetens eller nya tekniker till vår befintliga verksamhet. Förvärvet vi gjorde i Tyskland ger oss en dominerande ställning inom deras fordonsindustri. Men vi har också köpt upp ett företag i Storbritannien som är specialister inom Microsofts crm. Det ska antingen vara teknikspecifika eller affärsspecifika förvärv.

HCL etablerade det nordiska huvudkontoret i Stockholm 2008 och firar därmed tioårsjubileum i år. Företaget har nu 1 600 anställda i Norden, varav ungefär 1 200 i Sverige. Ur det perspektivet kan antalet kunder som de har, 55 stycken, verka ganska litet – men det är en del av företagets strategi, säger Pankaj Tagra. De vill arbeta djupt tillsammans med de största företagen och bland de 55 finns flera av regionens största koncerner som Electrolux, Nokia, Vestas, DNB och Husqvarna.

– Vi vill att de här företagen hela tiden ska utöka sina relationer med oss, säger Arthur Filip. Om vi avtalar om förlängningar nu handlar det inte bara om ett par nya år av outsourcing, utan om att skriva ett nytt kapitel, om att vi ska bli en strategisk it-partner som också arbetar med innovation, designtänkande och att bli ett stöd för företagen i deras nya affärsmodeller.

Totalt i Europa har bolaget 10 000 anställda.

Du är baserad i USA – ser du några trender där som vi kan förvänta oss på den svenska it-marknaden de närmaste åren?

– Trender är inte så regionala längre. Vad jag ser på global nivå är att olika branscher blivit mer intresserade av att titta på andra branscher. Tidigare tittade man mest på sina konkurrenter. Nu vill en vd – för de har också blivit väldigt intresserade av it – inom till exempel oljeindustrin lära sig av vad fordonsindustrin gör.

– Tekniktrender som jag ser kommer starkt är robotisering och automatisering, och hur man får in de teknikerna i den befintliga miljön. Molnet har blivit mainstream – nu handlar det om att kombinera molnet med till exempel artficiell intelligens. Dessutom har säkerheten blivit viktigare i takt med att hoten ökar.

Läs mer
Sämre konjunktur väntar – men ingen vågar spara in på it-verksamheten
Svenska företag fortsätter lägga it i Indien – men snart vänder trenden