Det skriver nyhetssajten The Register och hänvisar till siffror från analysföretaget IDC.

Runt 316 000 Surface-enheter levererades i den här regionen under tredje kvartalet, vilket var en ökning med 40 procent jämfört med motsvarande period förra året. En bidragande orsak var stark efterfrågan för mini-surfplattan Surface Go som stod för 80 000 levererade enheter.

Surface Go gjorde att Microsoft knep förstaplatsen vad gäller 2-i-1-enheter i Västeuropa.

– Det attraktiva priset har gjort den attraktiv bland de som gillar formen men inte har råd med eller behöver Pro-versionen, säger IDCs analytiker Daniel Goncalves till The Register.

Dock tillägger Goncalves att han tror att Microsoft bara får behålla ledartröjan fram tills fjärde kvartalet summeras, då Apple väntas återta förstaplatsen med senaste Pro.

Apple levererade 308 000 Ipad Pro-enheter under perioden, vilket var en nedgång med 40 procent.

Överlag var försäljningen av surfplattor svag i regionen under tredje kvartalet. Jämfört med motsvarande period förra året gick den ned med 2,9 procent till 7,5 miljoner.

När det gäller 2-i-1-enheter så gick försäljningen ned med 14,5 procent och den här kategorin står för en femtedel av det totala surfplattesegmentet, enligt IDC.

Läs mer: 
Huawei och Microsoft trotsar motvinden för surfplattor
Azure och Xbox utropstecken när Microsoft åter överträffar analytikerna