För att kunna hantera en växande försäljning av begagnade bilar tar Tesla hjälp utifrån. Elbilstillverkaren har börjat arbeta tillsammans med specialister på andrahandsmarknaden, Cox Enterprises-ägda Manheim och Kar Auction Services, för att få hjälp med att hantera begagnade bilar, göra så att de tar sig igenom inspektioner, upprustningar och försäljning till den bredare marknaden. Det skriver nyhetskanalen CNBC.

En växande begagnatförsäljning kommer innebära både utmaningar och möjligheter. Företaget har som bekant redan brottats med en del problem när produktionen och försäljningen av deras elbilar ökat. Samtidigt ger en större volym använda bilar nya intäktsströmmar, och ytterligare ett sätt att få ut elbilar till de breda massorna.

Men verksamheten utgör en milstolpe för Tesla också ur ett annat perspektiv, skriver CNBC. Hittills har nämligen Tesla sålt sina nya bilar direkt till konsument, de har haft sina egna servicecenter och tillverkat fler egna komponenter till sina bilar jämfört med de flesta andra fordonstillverkare.
De flesta bilar som Tesla skickar iväg till sina partner är Model S och Model X som kommer från leasing, men andra är inbytta bilar.

Läs mer: 
Äntligen en positiv nyhet för Tesla: "Når produktionsmålen med Model 3"
Hon tar över ordförandeklubban i Tesla från Elon Musk