Det mest kända och inte minst det mest omdiskuterade exemplet på flaggskeppsbutik är den som Apple har planerat att öppna i Kungsträdgården. Det går dock trögt med Apples öppningsplaner, men från och med idag blir det i alla fall elektronikhandel på andra sidan gatan sett från Apples tilltänkta läge.

I dag, på den svarta handelsfredagen väljer nämligen Elgiganten att öppna sin variant av flaggskeppsbutik. Den nya Phonehouse-butiken i PK-huset kommer enligt kedjan att vara utformad enligt ett ”helt unikt koncept för att erbjuda den urbana kunden en extraordinär upplevelse”.

– Det här är en otroligt viktig etablering där vi kommer att finnas i ett unikt läge med ett unikt koncept som du inte hittar någon annanstans i Sverige. Kundernas beteende och behov utvecklas och det är viktigt att vi anpassar oss efter det. Våra framgångar baseras till stor del på att vi finns lättillgängliga för kunderna och kan erbjuda snabb service och en bra upplevelse, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson.

Men för att lanseras som flaggskeppsbutik är det en påfallande liten skapelse som nu seglar in i den svenska handeln. Butiken blir cirka 70 kvadratmeter stor, med ett utbud som ska fokusera på den mobila livsstilen med mobiltelefoner, hörlurar, högtalare, surfplattor och mobiltillbehör.

– Kunderna efterfrågar i allt större utsträckning hörlurar och andra produkter som är kopplade till mobiltelefonen. Därför lägger vi också stort fokus på att utöka det sortimentet. Telefonen fyller en allt viktigare roll i våra liv och här är det vår uppgift att möta kundernas behov av både hårdvara, tjänster, rådgivning och abonnemang, säger Niclas Eriksson.

För Elgiganten är det den femte butiken i Stockholms stadskärna. De fyra butiker som finns sedan tidigare ligger inom tämligen kort avstånd, på Stockholm Central, Kungsgatan, Sveavägen och Sergelgatan. Att etablera sig i PK-huset är enligt kedjan ett bra sätt att vara lättillgänglig för bland annat de 8,7 miljoner personer som årligen besöker varuhuset NK.

Läs också:
Lagom till Black Friday – Elgiganten fortsätter satsa på omnibutiker