Desinformation på nätet inför val är något som oroar allt mer. Framför allt handlar det om så kallade ”dark ads” – politiska budskap som bara visas för vissa målgrupper. Det gör dem svåra att granska och har därför blivit ett effektivt sätt att också nå ut med falsk information utan att bli ifrågasatt.

Men det vill Google nu sätta p för genom ett antal verktyg som rullats ut över Europa inför EU-valet i vår, skriver The Guardian. 

Google kommer att kräva av annonsörer som nämner ett politiskt parti eller kandidat måste inkludera en upplysning om vem som betalar för reklamen. Man kommer också att verifiera att EU-vals-annonsörerna är de som de utger sig för och skapa ett specifikt bibliotek med EU:s valannonser ”för att ge mer information om vem som köper valannonser, vilka de riktar sig till och hur mycket pengar som spenderas".

Lie Junius, som ansvarar för Googles relationer till EU, säger att avsikten med verktygen är att hjälpa väljarna att bättre förstå de politiska annonser som de ser.

Alla de stora sociala medierna har börjat ställa krav på öppenhet kring politisk reklam i år. Ett skäl till det är att den amerikanska kongressen hotat med att lagstadga det om det inte gjordes frivilligt.

Läs också: 
EU:s länkskatt får Google att hota med att stänga sin nyhetstjänst
EU:s tredje bötessmäll mot Google närmar sig