(CS/Madrid) Under de senaste åren har strategin för HPE varit extremt tydlig. Det är det hybrida molnet som gäller för hela slanten, och det har genomsyrat bolaget såväl vid hur man agerar mot kunder och partner som vid förvärv. När bolagets jättemässa HPE Discover i dag inleds i Madrid fortsätter man på inslagen väg med flera nya lanseringar och besked.

Den första är det man kallar Composable Cloud, där man vill skapa en tydlig plattform som ska kunna användas oavsett om man valt att jobba med privat eller publikt moln.

Bland de nya delar som byggts in lyfter HPE fram att man byggt in AI i sin mjukvara Infosight. Tanken är att den baserat på det den vet och den information som den samlar på sig ska kunna upptäcka och avstyra problem innan de faktiskt uppstår. Tekniken för det man kallar intelligent lagring kommer främst från Nimble, ett av de bolag som HPE köpt upp på sin resa mot att vilja bli det hybrida molnets plattform. HPE anger siffran 79 procent, vilket beskriver den kostnadsbesparing man kan få tack vare den nya självoptimerande mjukvaran.

– När vi pratar med våra kunder ser vi att det är många som fortfarande kämpar med den digitala transformationen. Vi ser att de vill kunna förändra sig snabbare med mer automatisering och mer intelligens. Dagens lansering av HPE Composable Cloud för både Proliant och Synergy ger kunderna stor möjlighet att förflytta sig över alla moln, säger Phil Davis, som är global säljchef och ansvarig för Hybrid IT på HPE.

hpe
Vässar hybridmolnet. HPE-trion Jennifer Temple, Phil Davis och Keerti Melkote sparkar igång HPE Discover genom att lansera Composable Cloud.

En annan väsentlig del av HPE:s nya strategi är att kunna paketera allt som tjänst, med det uttalade målet att kunden bara ska betala för det den använder. Här trycker man på HPE Onesphere, där det tydligt ska framgå hur mycket data som används och vad det kostar. Detta tack vare en ny automatiseringstjänst.

Och på frågor om hur de nya produkterna och tjänsterna kommer att påverka partnerledet är det tydligt att HPE vill hålla sin kanalfana högt. Ric Lewis, teknikchef och ansvarig för Software Defined & Cloud Business Unit känner sig nödgad att gå tillbaka till bolagets ursprung i ett kaliforniskt garage för att lyfta fram värdet av partnerledet.

– Lojalitet till kanalen har funnits sedan starten. Redan när vår första affär med Disney gjordes hade vi en partner med. Vi har 77 år av kanallojalitet, och vi inser att det kräver investeringar och att vi får fram bra incitament och belöningsmodeller kring det här. Idag får vi 70 procent av våra affärer genom våra partner. Vi har uppdaterat oss mycket hur vi jobbar där och haft flera utbildningar i hur man pratar om det här med cfo:n idag och inte bara med cio:n, säger han.

Och Milan Shetti som basar över HPE Storage fyller i med hur övertygad han är om att den intelligenta lagringen kommer passa HPE:s partner.

– Man har aldrig haft sådan översikt tidigare. Nu kan partnern prata med kunden på ett helt annat sätt och det är perfekt. Att de är pålitliga älskar de. Det ger trovärdighet och det innebär att kunden kommer handla ännu mer.

Läs också:
HPE:s partnerprogram får ny kostym och nytt belöningssystem

HP Inc trotsar pc-kräftgången – levererar tack vare hybriddatorer och gaming