(CS/Madrid) Visionen om att vara den bästa plattformen för alla typer av moln fortsatte predikas på alla fronter när HPE:s event Discover fortsatte i Madrid i går. Sedan strategin att underlätta för företag att flytta till och mellan olika moln sattes, har i stort sett allt handlat om att trimma det som enklast beskrivs som motorn i den bil som rullar runt under namnet it-branschen. Det har dels skett med interna omstruktureringar, dels genom att krydda plattformens teknik med förvärv.

Igår var det också dags att presentera nästa förvärv som är lite av en motor i motorn. Den här gången handlar det om Bluedata, ett bolag som grundades 2012, med huvudkontor i Santa Clara, och med en uttalad vision om att förändra hur data och AI konsumeras. Och HPE kommer nu att integrera tekniken som ännu en byggsten i erbjudandet där man vill kunna sälja det mesta som tjänst.

HPE konstaterar i samband med förvärvet att den marknad för AI, maskininlärning och big data som man blickar mot kommer att växa till cirka 160 miljarder dollar 2022, och för att hjälpa kunderna att hitta rätt affärsvärde och dra rätt slutsatser från sina stora datamängder kommer Bluedata att vara en nyckel. Bolagets mjukvaruplattform ska kombineras med HPE:s befintliga mjukvarudefinierade infrastruktur.

Köpet av Bluedata förväntas vara klart under HPE:s första kvartal, som avslutas den 31 januari. Hur mycket HPE får betala framgår inte.

– Bluedata har utvecklat en innovativ och effektiv lösning för att kunna ta itu med de problem och utmaningar som alla företag stöter på när de överväger, implementerar och distribuerar AI och maskininlärning och dataanalys i stor skala. Att lägga till den mjukvaruplattformen till våra tjänster passar perfekt i vår strategi och gör att våra kunder kan få rätt insikter från sina data, antingen lokalt, i molnet eller i en hybridarkitektur, säger HPE:s chef för Storage och Big Data Global Business Unit, Milan Shetti.

Bluedatas vd och grundare Kumar Sreekanti säger så här om hur bolaget utvecklats och hur det känns att bli en del av HPE.

– Volymerna och olika typer av data fortsätter att accelerera, och därmed finns det en efterfrågan på att ha en snabb, enkel och enhetlig konsumtionsmodell för AI och analys av big data. Vi ser data som bränsle, och Bluedatas programvara är motorn som hjälper företag att använda sina data och ge insikter på det effektivaste sättet. Vi har haft stora framgångar hos kunderna med vår lösning och är glada över att nu kunna nå ännu fler kunder som en del av HPE.

Läs också: 
Största skrällen på AWS megaevent: Storsatsning på tjänster för satellitdata
Lastbil snabbaste sättet att skicka big data till Googles moln