(CS/Las Vegas) Det har inte bara handlat om teknik och företag som tar steget upp i molnet, under AWS konferens re:Invent i Las Vegas i veckan. Mycket har också handlat om partnersstrategier: Om konsulter, systemintegratörer och programleverantörer. Det är inte så konstigt: Många företag i partnerledet står inför ett val nu: Om de ska satsa på AWS, Microsoft eller Googles plattformar.

Dessutom: När storföretag vill ta steget ut i molnet så vill de ha partners som de litar på och som de har arbetat med tidigare, även när det var de egna datahallarna som gällde. Därför är konsulter och systemintegratörer med upparbetade kundrelationer högvilt.

– För oss har partnersystemet alltid varit strategiskt, sa vd Andy Jassy under sin keynote.

– Det har faktiskt varit så sedan vi släppte våra första tjänster. Därför vet vi att våra kunder vill använda sig av samma konsulter och samma mjukvarupartners som de gjorde när de arbetade med de egna datahallarna. Det fortsätter så.

Bilden av att AWS allt mer trycker på nu för att få fler partners att välja deras plattform framför till exempel Microsofts, och att få dem att fokusera på denna, förstärks när vi pratar med andra chefer inom företaget. Matt Yanchyshyn, som är chef över lösningsarkitektur säger att han tror och hoppas på fler partners I Sverige nu när de nya datahallarna i Mälardalsregionen öppnar.

– Vi bygger våra datacenters där vi ser att det finns en potential att hitta nya kunder och partners. Mitt råd till konsulter är att lyssna på kunderna. Nu pratas det ju mycket om maskininlärning och AI, och det är ganska tydligt vem som satsar mest på det området. Ska man som partner investera i maskininlärning och göra det i Sverige så ska man satsa på AWS.

– Och de konsulter som specialiserar sig på en plattform ser högre tillväxt. Specialiseringen lönar sig.

Amazon Web Services pekar gärna på sin tillväxt för att få över fler partner. Andy Jassy tog upp den årliga omsättningsökningen på 46 procent och talade om att leverantörer och partners "växer tillsammans". Och han pekade också på att företag i fler och fler branscher tar steget över till deras moln: Banker som Goldman Sachs och Capital One, läkemedelsbolag som Johnson & Johnson och Pfizer, tillverkningsföretag som General Electrics, olja- och bensinjättar som Shell och BP, mediabolag som Disney och Netflix.

Säkerhet var också en av de saker som betonades mest. Här hävdar Andy Jassy att AWS satsar mest bland de stora leverantörerna nu. Det skulle säkert låta annorlunda om Microsofts vd Satya Nadella fick lägga ut texten.

– Det finns en stor skillnad i säkerhetskapacitet i dag, om man jämför leverantörerna. Om man kollar på AWS har vi 203 viktiga regelefterlevnads- styrnings- eller säkerhetscertifieringar, det är 40 fler än nästa leverantör. Eller ta kryptering där vi har 170 tjänster som har stöd för kryptering, vilket är tre gånger fler än närmaste leverantör.

För att styrka det här fick två försäkringsbolag ur "den gamla världen", tyska Allianz samt Guardian ta plats på scenen för att berätta om hur de nu ämnar gå helt upp i molnet med alla sina känsliga data.

Mest tid lägger AWS alltjämt på AI och maskininlärning. Faktum är att Andy Jassy presenterade inte mindre än tretton nya maskininlärningsfunktioner under sin keynote. En del tilläggsfunktioner till ML-verktyget Sagemaker, som går ut på att förenkla och göra det lättare att bygga modeller.

Men de introducerade också en marknadsplats för maskinlärning, som innehåller mer än 150 algoritmer och modeller – och som blir fler för varje dag som går, om man får tro Andy Jassy. De här ska kunna användas direkt från Sagemaker.

En annan spektakulär nyhet inom maskininlärning är Textract som automatiskt plockar ut text och data från skannade dokument, och som också ska kunna identifiera innehållet i fält eller informationen som lagrats i tabeller. Det här ska ersätta manuell hantering eller OCR-mjukvara.

– Att ha med dokument att göra är mycket krävande. Så mycket text och data i dokument som inte går att få upp i molnet för att göra maskininlärning på, det är frustrerande för många användare. Den här lösningen handlar om att automatisera dokumentprocessen, vilket kommer att vara till stor nytta till exempel vad gäller juridiska eller medicinska dokument.

Nyheterna inom det här området är så många att frågan dyker upp, om de inte överinvesterar i området. Dessutom reser sig frågan om de etiska aspekterna med till exempel igenkänningstekniker – när går det för långt och vilket ansvar har leverantören?

– En del tror ju att vi överinvesterar i det här, det tror inte jag. Jag tror att det här kommer att bli gigantiskt, säger Andy Jassy. Jag tror att de flesta företag som arbetar med teknik förr eller senare kommer att använda de här maskininlärningstjänsterna.

– När det gäller etiken så ger vi väldigt tydliga riktlinjer och rekommendationer för hur man ska använda de här tjänsterna. Vi arbetar mycket med våra riktlinjer och med att förbättra våra algoritmer.

Det kan också noteras att AWS nu till slut tar steget in i blockkedjans värld med tjänsten Amazon Managed Blockchain som ska göra det enklare att skapa och hantera skalbara blockkedje-nätverk. Andy Jassy erkände under föredraget att han varit tveksam till vad man ska använda den här tekniken till, men att de efter mycket tankemöda och samtal med kunder kommit fram till att göra en satsning på området – men lika entusiastisk som när han pratar om maskininlärning lät han inte.

Läs också: 
AWS är jagade av alla – här är 5 stora snackisar inför företagets megakonferens
AWS släpper egendesignad Arm-server, lovar upp till 45 procent lägre kostnad