Det blev CGI som gick segrande ur Migrationsverkets senaste upphandling. Totalt var det elva konsultbolag som lämnade in kvalificerade anbud, och efter hård sållning återstod endast tre aktörer som fick göra muntliga presentationer. Och i den kampen var det alltså CGI som var bäst, med Capgemini på andra plats och Chas Visual Management på tredje.

Det nya avtalet sträcker sig över två år, med möjlighet till två års förlängning, och innefattar bland annat att CGI ska stötta utvecklingsarbetet på Migrationsverket genom att leverera team som arbetar agilt. När CGI nyligen gjorde en affär med Bankgirot hade konsultbolagets verksamhet i Östersund en nyckelroll. Även i den här affären kommer det jämtländska kontoret vara en viktig del.

Ordervärdet uppskattas till totalt cirka 140 miljoner kronor och myndighetens mål är att snabba på utvecklingen av de system och produkter som används för att hantera verksamhetens utmaningar. CGI ska stå för systemutveckling och systemförvaltning, applikationsdrift, förstudier, analyser och utredningar.

– En viktig faktor i vår upphandling var säkerheten. CGI har flera leveranscenter i Sverige med en lång historik från att arbeta med säkerhetsskyddade leveranser mot både företag och offentlig sektor. Det innebär en stor vana vid att leverera enligt de krav på personal, rutiner, teknik och skalskydd som vi på Migrationsverket efterfrågat, säger Stefan Andersson, enhetschef på Migrationsverket.

Bland de projekt som Migrationsverket nämner i sin upphandling finns lösningar för automatisering av ärendehantering, och hantering av ekonomisk ersättning till kommuner, landsting, biträden och de sökande. Andra områden som de agila teamen kan komma att jobba med är digitala identiteter för asylsökande, ökad mobilitet, samt utveckling av den interna digitala arbetsplatsen.

– Att stötta en snabb och effektiv systemutveckling enligt så kallade agila principer är något vi på CGI har arbetat med sedan långt innan modellen fick sitt namn. I vårt globala leveranscenter i Östersund arbetar vi med agil utveckling och förvaltning, särskilt inom Java- och Dotnet-plattformarna. Vår stora differentiering är den lokala förmågan, med 30 kontor runtom i Sverige, i kombination med vår globala leveransmuskel vilket ger oss möjlighet att alltid hitta rätt lösning för varje kund, säger CGI:s Sverigechef Pär Fors.

Läs också: 
Östersund en nyckel när CGI tar hem 300 miljoners-affär