Tidigare i höst började det spekuleras i om Amazon blir nästa stora techbolag som ska börja utredas av EU-kommissionen. Margrethe Vestager, kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor, pekade då på hur e-handelsjätten använder data från handlarna inte bara för att förbättra de tjänster som handlarna erbjuds utan också för att förbättra sina egna affärer genom att titta på sådant som vad som är hetast, vad folk vill ha, vilka erbjudanden de vill ha och vad som får dem att handla.

Ännu har inte EU dragit igång någon formell granskning men det gör nu den tyska konkurrensmyndigheten, rapporterar Reuters.

Myndigheten uppger att den fått in många klagomål kring hur Amazon sköter sina affärer från andra e-handlare.

– Amazon agerar som en slags grindvakt för kunderna. Den dubbla rollen som största e-handlare och största marknadsplats innebär att det finns en risk att andra handlare på den plattformen hindras säger Andreas Mundt, generaldirektör på den tyska konkurrensmyndigheten.

Granskningen ska se över de affärsvillkor som gäller för de handlare som använder sig av Amazons plattform och även den bristande transparensen kring sådant som hur försenade betalningar och fraktförhållanden hanteras.

Amazon vill inte kommentera men en talesperson säger att man samarbetar helt och hållet.

Tyskland är Amazons näst största marknad och e-handelsjätten har varit i konflikt med facket i olika delar av landet kring arbetsvillkoren för dem som arbetar med logistiken, vilket på sistone har resulterat i strejker.

Läs också: 
EU fortsätter pressa techjättarna – anklagas för handelskrig
Efter att ha nått den magiska gränsen – vad kan stoppa framrusande Amazon?