(CS/Madrid) När HP styckades upp i två delar i november 2015 var det gott om luddiga besked kring vad de båda delarna av bolaget skulle göra. Eller luddigheten gällde nog främst det som var den personellt största delen, HPE. För det bolag som fortfarande bara heter HP handlade det mest om en renodling av hårdvaruverksamheten med produkter som pc, servrar och skrivare.

HPE däremot har under de senaste tre åren sålt av outsourcingverksamheten och mjukvaruverksamheten, och köpt på sig andra bolag. Sedan har man omstrukturerat lite mer och skurit bort ett antal chefslager och samtidigt köpt bolag igen, och sedan lite till.

För ett år sedan avgick Meg Whitman som koncernchef, och istället tog trotjänaren Antonio Neri över. Efter 23 år på HP/HPE har han hunnit med oerhört många roller och det är troligen få människor som har sådan koll på bolagets historik och nutid. Och efter sitt första år på koncernchefsposten konstaterar han att bolaget nu börjar vara där man ska vara. För under årets upplaga av HPE Discover i Madrid är det uppenbart att det är ett bolag som vill visa upp var man står idag och vilken roll man ska spela mot sina kunder och partner.

– 2017 började vi närma oss målet med den resa som vi varit på, som vi kallar HPE Next, där vi vill renodla det vi gör. Och 2018 tog vi det erbjudandet till marknaden, och 2018 ser ut att bli ett väldigt bra år för bolaget. Vi förväntar oss en årlig tillväxt på 7 procent, och tittar vi bara på Edge så växer den delen med tvåsiffriga tillväxttal, säger Antonio Neri under sin frågestund med den internationella pressen.

Det är många olika tekniknyheter som presenteras under jättemässan i den spanska huvudstaden, och att försöka hålla koll på alla produktnamn och lanseringar är knappast essensen av tydlighet. Men det är inte heller de enstaka produkterna han syftar på med att renodla verksamheten. Det handlar som sagt mer om budskapet, och här har as-a-service-begreppet en central roll när det gäller infrastrukturleverans. Och om man ska lyfta något av alla de ord som trummas in till besökarna är det nog ändå Edge som står i centrum.

hpe
Edge nästa. Efter 23 år på bolaget och ett år som koncernchef ska Antonio Neri nu verkställa HPE:s strategi.

– Edge finns överallt. Där vi bor, där vi lär oss, där vi går, konstaterade Antonio Neri under sitt inledande tal till den 8 000-hövdade publikskaran.

Om man ska förklara Edge på ett enkelt sätt så handlar det om en öppen it-arkitektur som innefattar olika teknologier som exempelvis IoT, processorkraft eller möjligheten att använda mobil data. Det handlar enkelt uttryckt om att din data ska finnas där du är istället för att ta omvägen via ett datacenter. Men samtidigt ska Edge också kunna vara molnet, oasvett molnleverantör, eftersom HPE:s nya mantra är att underlätta för det hybrida molnet.

HPE:s förhållande till molnet illustreras det med en film där molnet är ett stort öppet hav och HPE är den som navigerar segelbåten. Det kan vara stormigt, det kan vara svårt men kapten Neri och hans gäng lovar att de tar dig dit du ska.

– Vi ser en framtid som är datadriven och molnet är inget mål, utan det är en upplevelse. Under fem år har vi drivit bolaget till att bli det vi vill att det ska bli och nu handlar det om att verkställa den strategi vi har, konstaterar Antonio Neri.

Och när det gäller HPE:s roll i den upplevelse som kallas molnet, och inte minst förhållandet till molnjättar som AWS och Microsoft, så biter han tydligt ifrån när det kommer en fråga om han ser dem som potentiella kunder som man kan förse med hårdvara. Men att vara en simpel underleverantör verkar inte ligga i Antonio Neris intresse.

– Det finns inga pengar i det. Vi är här för att vara innovativa och utveckla egna produkter, inte för att bara skyffla ut produkter till andra. Utveckla produkter för andra företag kan oem-bolagen göra. Vi tjänar inga pengar där överhuvudtaget, säger han och fortsätter:

– Det är inte vad våra aktieägare vill ha. De vill att vi investerar i våra egna produkter. Det är det vi är här för att göra och mitt uppdrag är att visa lönsam tillväxt. Det kommer vi få vi genom att investera i exempelvis Aruba och tjänster kring det, eller i våra mjukvarudefinierade nätverk. Jag investerar hellre där.

Sverige-vd Anna Granö är givetvis också på plats i Madrid. Och hon håller med om att strategin för det nyskapade bolaget successivt har vuxit fram till vad det är idag, och att det nu handlar om att blicka framåt.

– I november 2016 satte vi strategin med det hybrida molnet, intelligent edge och fokus på data, och nu har vi verkligen en lösningsportfölj som skapar det, säger hon och konstaterar att de tre delar som krävs för att kunna hjälpa kunderna i deras digitala transformering, vilket är grunden i HPEs strategi, är följande:

– Det som krävs är rätt teknologi, rätt människor på plats och en finansiell strategi, här är HPE Financial Services en viktig del. Hela strategin bygger på hur vi ska hjälpa våra kunder och partner och det nya nu är att vi är så otroligt fokuserade kring det. Man får inte undervärdera värdet av att ha fokus. Det är helt avgörande och ger oss en riktning, och möjligheten att vara bäst.

Läs också:
HPE höjer hybridinsatsen – vill vara den intelligenta plattformen
Så utvecklas molntjänsterna 2019 – trenderna att hålla koll på

Fakta

November 2016, SGI
Mjukvara för analys och datahantering med tyngdpunkt mot SAP:s Hana

Januari 2017, Simplivity
Mjukvarubolag som ser till att servrar, lagring och nätverk används på ett effektivt sätt

Januari 2017, Cloud Cruiser
Mjukvara som analyserar kundernas molnanvändande och molnutgifter

Februari 2017, Niara
Mjukvara för nätverkssäkerhet

April 2017, Nimble Storage
Mjukvara som erbjuder prediktiv analys för att öka prestandan inom lagring.

September 2017, Cloud Technology Partners
Konsultbolag som är specialiserat på migrering till Amazon Web Services

Mars 2018, Cape Networks
Mjukvara som med hjälp av AI analyserar och håller koll på förändringar I nätverket

April 2018, Red Pixie
Konsultbolag som är specialiserat på hybrida molnet och vilket moln man ska lägga data i

Maj 2018, Plexxi
Mjukvara för mjukvarudefinierade nätverk

November 2018, Bluedata
Mjukvara som med hjälp av AI/ML hjälper kunder att hitta rätt slutsatser utifrån stora datamängder