På sin hemsida uppgav Swish på tisdagsmorgonen:

”Just nu upplever flera kunder problem med Swish. Vi arbetar med att rätta det uppkomna felet och återkommer när status har ändrats. Kontakta din bank om du har frågor om din betalning.”

Nyhetsbyrån TT skriver att Swish natten till tisdagen genomförde ett planerat underhållsarbete av appen, men enligt presschefen Per Ekwall är det oklart om det är förklaringen till problemen nu på morgonen.


Sveriges största event inom digitala affärer är tillbaka! Webbdagarna Stockholm 19-20 mars. Boka nu!


– Felet uppstod nu under morgonen, strax före klockan sju. Det påverkar alla anslutna banker och gör att du som kund inte kan genomföra betalningar, säger Per Ekwall till TT.

Klockan 10:28 skriver Swish på sin Facebooksida:

”Störningen som gör att Swish inte fungerar ligger i plattformen som hanterar betalningstransaktionerna, och den uppstod vid ett servicearbete som genomfördes i natt. Arbetet att få igång Swish igen pågår med full kraft.”

I en uppdatering på eftermiddagen meddelar Swish att tjänsten fungerar som den ska igen. "Problemet är nu löst och störningen är avhjälpt. Det fungerar att skicka och ta emot Swish-betalningar som vanligt igen. Vi beklagar självklart eventuella olägenheter som störningen har inneburit".

Läs också:
Riksbankens planer på e-krona möter motstånd: ”ett riskfyllt socialt experiment”