Döpning i hajpform är lite av techvärldens paradgren. Efter några år där nya techbolag gärna döpts till något ämnesrelaterat ord med ändelsen -ify eller när tjänster beskrivits som ett Airbnb för det ena eller Uber för det andra eller Spotify för det tredje så får man nog konstatera att årets stora trend i branschen varit att hitta nya techmarknader med vidhörande namn.

Bio-tech, fin-tech och ed-tech är som bekant några av de mer etablerade varianterna, där den förstnämnda handlar om att förena biologi och teknik, den andra om teknik och tjänster inom finansbranschen och den tredje gäller utbildningsvärlden.

Vi har själva tidigare etablerat ordet dum-tech för teknik som känts några nivåer för krystad och nu börjar den blomstrande tech-ängen få fler och fler blommor. Här följer några av de delmarknader som tack vare digitaliseringen har ett eget namn, av vilka några känns givna och andra mer oväntade och lite väl eftersökta.

Health-tech
Precis som de två tidigare vi nämnt en ganska självklar kategori. Det handlar så klart om alla nya tjänster och bolag som har vuxit fram i vårdsektorn, vilken har exploderat digitalt såväl i Sverige som internationellt.

Build-tech
Handlar om hur man använder teknik för att bygga det framtida samhället. Det kan till exempel handla om AR som används i byggnadsplaneringen eller hur man bygger mer hållbart. Under året har bland annat teknikkonsulten Ramboll arrangerat Nordens första buildtech-event.

Prop-tech
Inte helt obesläktad med build-tech, men inom fastighetsbranschens egen variant property technologies handlar det om hur fastighetsägare drar nytta av digital teknik. Det kan handla om drift och underhåll, dokumenthantering, andra tjänster inom fastighetsförvaltning eller uthyrning.

Horse-tech
Den så populära ridsporten har också skrittat sig så sakteliga in i den digitala världen. De digitala tjänster som börjar komma fram är exempelvis olika appar, men det finns även en del IoT-grejer, som grimmor och hästskor som har försetts med sensorer. Men det lär dyka upp fler.

Death-tech
En av de lite mer krystade varianterna som dykt upp under året är death-tech. Det tydligaste exemplet är begravningsbyråer som vill digitalisera begravningsförberedelser. Huruvida det blir en långlivad nisch eller ej återstår att se.

Toa-tech
En marknad som uppmärksamhetsmässigt nådde sin kulmen under året då Bill Gates valde att ha med sig en burk mänsklig avföring på scenen när han pratade om utmaningar och möjligheter som finns när det gäller att använda ny teknik för att göra världens toalettbestånd mer miljövänliga.

Weed-tech
I takt med att vissa amerikanska delstater legaliserat cannabis är det här en marknad som verkligen har exploderat och väntas fortsätta växa. Techvärldens startupscen har knappast legat på latsidan utan nya appar och andra digitala tjänster har dykt upp i alla möjliga tappningar under året.

Tax-tech
En nisch som är närbesläktad med fin-tech, men som helt riktat in sig på att hantera frågor om skatt. Inte minst har de nya ränteavdragsreglerna för företag gjort att allt fler, med de fyra revisionsjättarna Deloitte, EY, KPMG och PWC i spetsen, har tittat på det här och tagit fram nya digitala lösningar inom området.

Läs också: 
Det våras för dumtech – här är de sämsta idéerna i tech-världen just nu
Tomtens omöjliga uppdrag del 3: Schackrutig färg